Askeleet tulevaan : sosiaali- ja terveysalan yritykset muutoksen äärellä
Ruohio, Miia (2019)
Ruohio, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten sosiaali- ja terveysalan yrittäjät Etelä-Karjalassa ovat valmistautuneet sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistukseen sekä kerätä tietoa siitä millaisia odotuksia yrittäjillä on uudistusta kohtaan. Tämän lisäksi haluttiin selvittää, millaisia kehittämistarpeita yrittäjillä on uudistuksen sekä oman liiketoimintansa kehittämisen näkökulmasta. Toisena kokonaisuutena oli koota sosiaali- ja terveyspalveluiden monituottajamallia varten asiantuntijoiden merkityksellisinä kokemia tekijöitä. Toimeksianto opinnäytetyölle tuli Etelä-Karjalan liitosta.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusote työssä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin teemahaastattelua kerättäessä tietoa yrityksiltä sekä tulevaisuustutkimukseen soveltuvaa skenaariotyöskentelyä asiantuntijaraadin työpajassa. Opinnäytetyön haastattelut toteutettiin huhti- toukokuun aikana 2019 ja haastatteluihin osallistui 11 sote-palveluntuottajaa Etelä-Karjalan alueelta. Kehittämistyön toinen osio eli asiantuntijaraadin työpaja toteutettiin syyskuussa 2019.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina havaittiin, että yrittäjien valmistautuminen ja odotukset sote-uudistukseen liittyvät tiedonkulkuun ja yhteistyön kehittämiseen. Uudistuksen ja liiketoimintaosaamisen näkökulmasta tarpeet kohdistuvat palvelumuotoiluun, markkinointiin, verkostoitumiseen ja digiosaamisen lisäämiseen. Asiantuntijaraadin näkemykset monituottajamallin mukaisista palveluista nostivat esille tasa-arvoiset ja ennaltaehkäisevät palvelut, jotka ovat kaikkien saatavilla riippumatta asuinpaikkakunnasta ja tulotasosta. Palveluiden halutaan olevan yhteensovitettuja ja hoitoketjujen sujuvia. Halutaan, että ihmiset saavat tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut oikea-aikaisesti.
Asiantuntijaraadin työskentelyn tuloksista koottiin kuvaus Tienviittoja kohti monituottajamallia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kehittämistehtävänä syntyi roadmap: Askeleet tulevaan. Roadmapin tarkoituksena on ohjata yrittäjiä miettimään omia palveluitaan sekä niiden kehittämistä ja sitä kautta tuottaa asiakaslähtöinen palvelukokonaisuus ja myös lisätä liikevaihtoa. Tuloksia voidaan hyödyntää monituottajamallin jatkojalostamisessa sekä suunniteltaessa ja järjestettäessä koulutuksia tai muita toimenpiteitä yrittäjien tukemiseksi. The purpose of this study was to determine how social and health care entrepreneurs in South Karelia are preparing for the restructuring of social and health services and to gather information about their expectations for the reform. In addition, to find out what development needs entrepreneurs have in terms of reform and development of their own business. The second set was to bring together the factors experienced by the experts for the multi-producer model of social and health services. The study was commissioned by Recional council on South Karelia.
The study was a research development work. The research approach at work was qualitative. Data for this study were collected through an interview with social and health care companies in South Karelia. The second part of the thesis was a workshop of a business experts and the experts in the field of social and health care. The methods used for the study were theme interviews when gathering information from companies and scenario work in an expert workshop.
The results of the study show that entrepreneurs' preparation and expectations for social care reform are related to information flow and development of co-operation. From the perspective of innovation and business know-how, the needs are focused on service design, marketing, networking and increasing digital competence. Experts' views on services based on the multi-producer model highlighted equal and preventive services that are available to all, regardless of their place of residence and income level. Services should be coordinated, smooth, effective and timely. The results can be used to further refine the multi-producer model and to plan and organize training and support measures for entrepreneurs.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusote työssä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin teemahaastattelua kerättäessä tietoa yrityksiltä sekä tulevaisuustutkimukseen soveltuvaa skenaariotyöskentelyä asiantuntijaraadin työpajassa. Opinnäytetyön haastattelut toteutettiin huhti- toukokuun aikana 2019 ja haastatteluihin osallistui 11 sote-palveluntuottajaa Etelä-Karjalan alueelta. Kehittämistyön toinen osio eli asiantuntijaraadin työpaja toteutettiin syyskuussa 2019.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina havaittiin, että yrittäjien valmistautuminen ja odotukset sote-uudistukseen liittyvät tiedonkulkuun ja yhteistyön kehittämiseen. Uudistuksen ja liiketoimintaosaamisen näkökulmasta tarpeet kohdistuvat palvelumuotoiluun, markkinointiin, verkostoitumiseen ja digiosaamisen lisäämiseen. Asiantuntijaraadin näkemykset monituottajamallin mukaisista palveluista nostivat esille tasa-arvoiset ja ennaltaehkäisevät palvelut, jotka ovat kaikkien saatavilla riippumatta asuinpaikkakunnasta ja tulotasosta. Palveluiden halutaan olevan yhteensovitettuja ja hoitoketjujen sujuvia. Halutaan, että ihmiset saavat tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut oikea-aikaisesti.
Asiantuntijaraadin työskentelyn tuloksista koottiin kuvaus Tienviittoja kohti monituottajamallia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kehittämistehtävänä syntyi roadmap: Askeleet tulevaan. Roadmapin tarkoituksena on ohjata yrittäjiä miettimään omia palveluitaan sekä niiden kehittämistä ja sitä kautta tuottaa asiakaslähtöinen palvelukokonaisuus ja myös lisätä liikevaihtoa. Tuloksia voidaan hyödyntää monituottajamallin jatkojalostamisessa sekä suunniteltaessa ja järjestettäessä koulutuksia tai muita toimenpiteitä yrittäjien tukemiseksi.
The study was a research development work. The research approach at work was qualitative. Data for this study were collected through an interview with social and health care companies in South Karelia. The second part of the thesis was a workshop of a business experts and the experts in the field of social and health care. The methods used for the study were theme interviews when gathering information from companies and scenario work in an expert workshop.
The results of the study show that entrepreneurs' preparation and expectations for social care reform are related to information flow and development of co-operation. From the perspective of innovation and business know-how, the needs are focused on service design, marketing, networking and increasing digital competence. Experts' views on services based on the multi-producer model highlighted equal and preventive services that are available to all, regardless of their place of residence and income level. Services should be coordinated, smooth, effective and timely. The results can be used to further refine the multi-producer model and to plan and organize training and support measures for entrepreneurs.