”Kerhossa on ollut lupsakka meno” : Perheiden mielipiteitä ja kokemuksia Lappeenrannan seurakuntien päivä- ja perhekerhojen toiminnasta
Holtari, Salla; Kähö, Mia (2019)
Holtari, Salla
Kähö, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827490
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lappeenrannan seurakuntien päivä- ja perhekerhoihin osallistuneiden perheiden mielipiteitä ja kokemuksia kerhojen toiminnasta toimintakaudella 2018–2019. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lappeenrannan seurakuntien varhaiskasvatuksen kanssa. Nykyään varhaiskasvatuksessa on painotettu perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä sekä huoltajien osallisuutta ja osallistumista palveluiden kehittämiseen. Näitä teemoja on käsitelty opinnäytetyön viitekehyksessä varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Osana opinnäytetyötä laadittiin sähköinen Webropol-kysely. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin valmiita taulukoita. Avoimet vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön avulla tuotettiin Lappeenrannan seurakuntien varhaiskasvatukselle tarpeellista tietoa kerhotoiminnan kehittämisen tueksi. Tulosten perusteella perheet ovat pääosin tyytyväisiä kerhojen toimintaan. Kerhot koetaan tärkeäksi osaksi perheiden arkea. Vastauksista saatujen kehitysehdotusten pohjalta seurakunta voi kehittää päivä- ja perhekerhojen toimintaa perheiden toivomaan suuntaan. The purpose of this thesis was to find out the opinions of the families who participated in play schools or family clubs in the Lappeenranta parish. In addition, the aim was also to gather improvement suggestions for these activities. This thesis was done in co-operation with the early childhood education of Lappeenranta parish. The theoretical part of this thesis includes topics such as early childhood education, co-operation with families, parental involvement and improvement of services.
The data for this thesis were collected by Webropol survey and reporting tool. The survey was conducted using both quantitative and qualitative research methods. The results were reported by using charts from Webropol. The answers for the qualitative questions were analyzed thematically.
The results of the thesis show that most of the families have positive experiences about the play schools and family clubs. The families also expressed suggestions for improvement. All in all, the results of this thesis can be used for improving the activities of the play schools and family clubs in the Lappeenranta parish.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Osana opinnäytetyötä laadittiin sähköinen Webropol-kysely. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin valmiita taulukoita. Avoimet vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön avulla tuotettiin Lappeenrannan seurakuntien varhaiskasvatukselle tarpeellista tietoa kerhotoiminnan kehittämisen tueksi. Tulosten perusteella perheet ovat pääosin tyytyväisiä kerhojen toimintaan. Kerhot koetaan tärkeäksi osaksi perheiden arkea. Vastauksista saatujen kehitysehdotusten pohjalta seurakunta voi kehittää päivä- ja perhekerhojen toimintaa perheiden toivomaan suuntaan.
The data for this thesis were collected by Webropol survey and reporting tool. The survey was conducted using both quantitative and qualitative research methods. The results were reported by using charts from Webropol. The answers for the qualitative questions were analyzed thematically.
The results of the thesis show that most of the families have positive experiences about the play schools and family clubs. The families also expressed suggestions for improvement. All in all, the results of this thesis can be used for improving the activities of the play schools and family clubs in the Lappeenranta parish.