Ennakoivan stressinhallintamallin kehittäminen opiskelijoille
Alavaikko, Markus (2019)
Alavaikko, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027764
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin startup -hengessä idean muotoilusta konseptiksi. Kehittämistoiminnan lopullisena tavoitteena oli tuottaa ennakoiva stressinhallintamalli ylemmän asteen opiskelijoille.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä. Mallin kehittämiseen osallistettiin sekä opiskelijoita että muita sidosryhmiä. Kehitystyössä huomioitiin myös liiketoiminnalliset näkökulmat sekä käytettävä teknologia. Kehitystoiminta on ollut iteratiivista sekä kokeilevaa ja siihen yhdistyy toimintatapoja lean startupista.
Stressi nähdään valitettavan usein asiana, jonka kanssa yksilön tulee itse tulla toimeen ja selviytyä. Stressi on ilmenemismuodoltaan hyvin yksilöllinen. Tämän vuoksi stressin ennaltaehkäiseminen on erittäin haastava tehtävä. Kun tarkastellaan stressin todennettuja negatiivisia vaikutuksia yksilötasolta aina sen yhteiskunnalle aiheuttamiin kustannuksiin, voidaan todeta stressin olevan merkittävä uhka yksilön hyvinvoinnille, työn tuottavuudella ja yhteiskunnan toiminnalle. Etenkin kun stressi voi uuvuttaa lähes kenet vain meistä.
Olemassa olevien stressinhallinnan työkalujen kirjo on laaja, aina itsehoidosta ryhmäterapiaan ja koetun stressin kyselyistä digitaalisiin palveluihin. Teknologian kehitys ja uudet stressintodentamisen keinot voivat tuoda ratkaisun tähän visaiseen ongelmaan. Tällöin stressinhallintaa voidaan tarjota opiskelijoille palveluna hänen toimiessaan työyhteisön osana, yksityishenkilönä ja opiskelijana.
Kehittämistyön tuloksena muotoiltu konsepti ajautui melko kauas alkuperäisestä ideasta ja lopullisessa konseptissa esitetään vähimmäisvaatimukset tulevaisuudessa kehitettävälle ratkaisulle. Siinä keskitytään käyttäytymisen muotoiluun kokonaisvaltaisesti yksilön mahdollisuudet ja koulutuksen vaatimukset huomioiden.
Konseptia kehittänyt startup on lopettanut toimintansa. Lopullinen konsepti antaakin ratkaisun avaimet oppilaitoksille, joilla on paremmat edellytykset ja henkilökohtainen intressi puuttua opiskelijoiden stressinhallintaan.
Tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä. Mallin kehittämiseen osallistettiin sekä opiskelijoita että muita sidosryhmiä. Kehitystyössä huomioitiin myös liiketoiminnalliset näkökulmat sekä käytettävä teknologia. Kehitystoiminta on ollut iteratiivista sekä kokeilevaa ja siihen yhdistyy toimintatapoja lean startupista.
Stressi nähdään valitettavan usein asiana, jonka kanssa yksilön tulee itse tulla toimeen ja selviytyä. Stressi on ilmenemismuodoltaan hyvin yksilöllinen. Tämän vuoksi stressin ennaltaehkäiseminen on erittäin haastava tehtävä. Kun tarkastellaan stressin todennettuja negatiivisia vaikutuksia yksilötasolta aina sen yhteiskunnalle aiheuttamiin kustannuksiin, voidaan todeta stressin olevan merkittävä uhka yksilön hyvinvoinnille, työn tuottavuudella ja yhteiskunnan toiminnalle. Etenkin kun stressi voi uuvuttaa lähes kenet vain meistä.
Olemassa olevien stressinhallinnan työkalujen kirjo on laaja, aina itsehoidosta ryhmäterapiaan ja koetun stressin kyselyistä digitaalisiin palveluihin. Teknologian kehitys ja uudet stressintodentamisen keinot voivat tuoda ratkaisun tähän visaiseen ongelmaan. Tällöin stressinhallintaa voidaan tarjota opiskelijoille palveluna hänen toimiessaan työyhteisön osana, yksityishenkilönä ja opiskelijana.
Kehittämistyön tuloksena muotoiltu konsepti ajautui melko kauas alkuperäisestä ideasta ja lopullisessa konseptissa esitetään vähimmäisvaatimukset tulevaisuudessa kehitettävälle ratkaisulle. Siinä keskitytään käyttäytymisen muotoiluun kokonaisvaltaisesti yksilön mahdollisuudet ja koulutuksen vaatimukset huomioiden.
Konseptia kehittänyt startup on lopettanut toimintansa. Lopullinen konsepti antaakin ratkaisun avaimet oppilaitoksille, joilla on paremmat edellytykset ja henkilökohtainen intressi puuttua opiskelijoiden stressinhallintaan.