VARHAISKASVATUKSEN LAADUN MITTAAMINEN KORIAN ALUEELLA
Sihvola, Jaana (2011)
Sihvola, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104063970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104063970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakastyytyväisyysmittari Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle. Työn tilaajana oli Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspäällikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakasperheiden tyytyväisyyttä päivähoidon laatuun.
Asiakastyytyväisyysmittarina oli puolistrukturoitu kyselylomake. Lomakkeen avulla selvitettiin asiakasperheiden näkemyksiä Korian alueen päivähoidon laadusta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen perustuen kyselylomakkeen määrällisiin ja laadullisiin kysymyksiin. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin myös määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Kysely toteutettiin sähköisesti ja paperilomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 105 vastaajalle. Vastausprosentti kyselyssä oli 69,5 % eli vastaajia oli 73.
Tutkimuksessa tuli esille, että päivähoidon aloituskäytäntöjä toivottiin selkeämmiksi. Työntekijän tutustumiskäynti lapsen kotiin ennen päivähoidon aloitusta voisi olla vaihtoehtona päiväkotiin tutustumiselle. Kokonaisuudessaan tutkimus osoitti vastaajien olevan pääsääntöisesti hyvin tai erittäin tyytyväisiä Korian alueen päiväkotipalveluihin ja lapsen päivähoidon aloitukseen. Jatkotutkimusaiheena olisi asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttaminen koko Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Asiakastyytyväisyysmittarina oli puolistrukturoitu kyselylomake. Lomakkeen avulla selvitettiin asiakasperheiden näkemyksiä Korian alueen päivähoidon laadusta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen perustuen kyselylomakkeen määrällisiin ja laadullisiin kysymyksiin. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin myös määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Kysely toteutettiin sähköisesti ja paperilomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 105 vastaajalle. Vastausprosentti kyselyssä oli 69,5 % eli vastaajia oli 73.
Tutkimuksessa tuli esille, että päivähoidon aloituskäytäntöjä toivottiin selkeämmiksi. Työntekijän tutustumiskäynti lapsen kotiin ennen päivähoidon aloitusta voisi olla vaihtoehtona päiväkotiin tutustumiselle. Kokonaisuudessaan tutkimus osoitti vastaajien olevan pääsääntöisesti hyvin tai erittäin tyytyväisiä Korian alueen päiväkotipalveluihin ja lapsen päivähoidon aloitukseen. Jatkotutkimusaiheena olisi asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttaminen koko Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa.