"Yksi peruna kerrallaan" : Oppilashuoltoryhmien näkemyksiä kouluissa tehtävästä ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä
Vesterinen, Emmi; Lindeberg, Annika (2011)
Vesterinen, Emmi
Lindeberg, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104074001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104074001
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kouluissa toimivien oppilashuoltoryhmien näkemyksiä tekemästään ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä. Tarkoituksena oli myös saada esille oppilashuoltoryhmän jäsenten kokemuksia käytettävissä olevista työmenetelmistä ja tuottaa tietoa tutkimuksen toimeksiantajalle. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla kahdelta Lahden alueen yläkoulun oppilashuoltoryhmältä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysin mallia.
Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön kannalta tutkimustulokset osoittivat, että aikuisen nuorelle antama aika on merkittävä mielenterveyttä tukeva tekijä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoren kehityksen ja positiivisen mielenterveyden rakentumisen kannalta on tärkeää, että nuoren mielipiteille annetaan arvoa, aikuinen aidosti kuuntelee nuorta ja nuoren kanssa keskustellaan. Nuoren identiteetin rakentumisen kannalta keskeiseksi nousi toivon antaminen nuoren tulevaisuuteen liittyen. Tutkimustulokset osoittivat tärkeäksi myös oppilashuoltoryhmien jäsenten keskinäisen toimivan yhteistyön sekä ulkopuolisten toimijoiden kanssa toteutettavan yhteistyön.
Tutkimustulosten perusteella ennaltaehkäisevä mielenterveystyö on arkisiin asioihin huomion kiinnittämistä. Nuoren positiivisen mielenterveyden rakentuminen ei ole vain joidenkin tietyn ammattikuntien edustajien tehtävä, vaan asia, johon koko kouluyhteisöllä on mahdollisuus vaikuttaa. Toivomme, että tulevissa koulujärjestelmää koskevissa suunnitelmissa ja strategioissa painotettaisiin entistä enemmän niitä käytännön toimia, joilla nuorille turvataan läsnäoleva aikuinen.
Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön kannalta tutkimustulokset osoittivat, että aikuisen nuorelle antama aika on merkittävä mielenterveyttä tukeva tekijä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoren kehityksen ja positiivisen mielenterveyden rakentumisen kannalta on tärkeää, että nuoren mielipiteille annetaan arvoa, aikuinen aidosti kuuntelee nuorta ja nuoren kanssa keskustellaan. Nuoren identiteetin rakentumisen kannalta keskeiseksi nousi toivon antaminen nuoren tulevaisuuteen liittyen. Tutkimustulokset osoittivat tärkeäksi myös oppilashuoltoryhmien jäsenten keskinäisen toimivan yhteistyön sekä ulkopuolisten toimijoiden kanssa toteutettavan yhteistyön.
Tutkimustulosten perusteella ennaltaehkäisevä mielenterveystyö on arkisiin asioihin huomion kiinnittämistä. Nuoren positiivisen mielenterveyden rakentuminen ei ole vain joidenkin tietyn ammattikuntien edustajien tehtävä, vaan asia, johon koko kouluyhteisöllä on mahdollisuus vaikuttaa. Toivomme, että tulevissa koulujärjestelmää koskevissa suunnitelmissa ja strategioissa painotettaisiin entistä enemmän niitä käytännön toimia, joilla nuorille turvataan läsnäoleva aikuinen.