Seksuaaliterveystiedon lisääminen : Oppitunti seksuaaliterveydestä Heinävaaran yläkoulun 8-luokkalaisille
Mononen, Veera (2019)
Mononen, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161318
Tiivistelmä
Seksuaaliterveys on tärkeä osa ihmisen kokonaisterveyttä, joka vaikuttaa fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti läpi elämän. Nuorten seksuaaliterveyteen ja siihen suhtautumiseen vaikuttavat merkittävästi asenteet, tieto ja taito. Seksuaaliterveydestä oppiminen nuorena on tärkeää ja opituilla taidoilla nuori saa kantavan voimavaran elämäänsä, jolla on suuri merkitys terveydelle ja elämänlaadulle. Portaittainen seksuaalinen kehitys antaa nuorelle riittävästi aikaa kasvaa lapsesta aikuiseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten seksuaaliterveyden edistäminen. Tarkoituk-sena oli lisätä nuorten seksuaaliterveyden tietoutta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa oppitunti, jossa ydinasioina keskitytään nuorten seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin, seksuaalisuuteen, oman kehon tuntemiseen ja ehkäistyyn. Oppitunti keskittyi lisäämään sekä vahvistamaan nuorten tietoutta seksuaaliterveydestä.
Oppitunnin lopussa oppilailta kerättiin nimettömänä palaute, jossa selvitettiin, oppivatko nuoret uutta tietoa seksuaaliterveydestä, koettiinko tunti hyödyllisenä sekä kuinka toiminnallinen osuus kokonaisuutena onnistui. Oppitunti koettiin pääasiassa hyödylliseksi. Jatkokehitysideana voisi ai-heesta tehdä laajemman tutkimuksen, jossa kartoitettaisiin 8-luokkalaisten oppilaiden seksuaali-terveyden tietotaitotasoa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten seksuaaliterveyden edistäminen. Tarkoituk-sena oli lisätä nuorten seksuaaliterveyden tietoutta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa oppitunti, jossa ydinasioina keskitytään nuorten seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin, seksuaalisuuteen, oman kehon tuntemiseen ja ehkäistyyn. Oppitunti keskittyi lisäämään sekä vahvistamaan nuorten tietoutta seksuaaliterveydestä.
Oppitunnin lopussa oppilailta kerättiin nimettömänä palaute, jossa selvitettiin, oppivatko nuoret uutta tietoa seksuaaliterveydestä, koettiinko tunti hyödyllisenä sekä kuinka toiminnallinen osuus kokonaisuutena onnistui. Oppitunti koettiin pääasiassa hyödylliseksi. Jatkokehitysideana voisi ai-heesta tehdä laajemman tutkimuksen, jossa kartoitettaisiin 8-luokkalaisten oppilaiden seksuaali-terveyden tietotaitotasoa.