Instagram huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tukena Kaarnasten päiväkotiryhmässä : 5-6-vuotiaiden päiväkotiryhmän arkea sosiaalisessa mediassa
Laherto, Petra (2020)
Laherto, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001151279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001151279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempien osallisuutta ja tietoisuutta lastensa päiväkotiarjesta sekä tukea huoltajien ja päiväkodin välistä yhteistyötä. Toimeksiantajana toimi Lehvätien päiväkoti. Tavoitteena oli ottaa Kaarnasten ryhmässä käyttöön sähköinen tiedotuskanava, eli yksityinen Instagram-tili, josta huoltajat voivat halutessaan seurata lastensa päiväkotiarkea ja olla vuorovaikutuksessa päiväkodin kanssa esimerkiksi kommentoimalla tai tykkäämällä kuvista. Tavoitteena oli myös luoda opas päiväkodin henkilökunnalle, minkä avulla he pystyvät jatkamaan Instagram-tilin ylläpitoa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Aineisto kerättiin loka-marraskuussa 2019 sähköisen teemahaastattelun keinoin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin päiväkodinjohtajaa ja opinnäytetyöhön osallistuvan lapsiryhmä Kaarnasten varhaiskasvatuksenopettajia. Haastattelut toteutettiin sähköisesti yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Haastatteluista tuli ilmi, että Kaarnasten ryhmän oma Instagram-tili oli toivottu lisä varhaiskasvattajien työhön etenkin heidän ja lasten huoltajien väliseen yhteistyöhön. Positiivista suhtautumista perusteltiin muun muassa Instagramin helppokäyttöisyydellä. Tililtä toivottiin ennen kaikkea päiväkodin toimintaa ja arkea näkyvämmäksi tuontia huoltajille. Lisäksi haastattelutuloksista nousi esiin, että Instagramin päivittämiseen ohjaava opas on varhaiskasvattajia motivoiva ja tarpeeksi informatiivinen silloin, kun se on yksinkertainen ja helposti jokaiselle ymmärrettävissä oleva, mutta kuitenkin innostava.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Aineisto kerättiin loka-marraskuussa 2019 sähköisen teemahaastattelun keinoin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin päiväkodinjohtajaa ja opinnäytetyöhön osallistuvan lapsiryhmä Kaarnasten varhaiskasvatuksenopettajia. Haastattelut toteutettiin sähköisesti yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Haastatteluista tuli ilmi, että Kaarnasten ryhmän oma Instagram-tili oli toivottu lisä varhaiskasvattajien työhön etenkin heidän ja lasten huoltajien väliseen yhteistyöhön. Positiivista suhtautumista perusteltiin muun muassa Instagramin helppokäyttöisyydellä. Tililtä toivottiin ennen kaikkea päiväkodin toimintaa ja arkea näkyvämmäksi tuontia huoltajille. Lisäksi haastattelutuloksista nousi esiin, että Instagramin päivittämiseen ohjaava opas on varhaiskasvattajia motivoiva ja tarpeeksi informatiivinen silloin, kun se on yksinkertainen ja helposti jokaiselle ymmärrettävissä oleva, mutta kuitenkin innostava.