Tunneälyn ja –johtamisen merkitys organisaatiossa
Pulkkinen, Anniina (2019)
Pulkkinen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001201433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001201433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tunneälyn ja –osaamisen merkitys organisaatiossa. Tavoitteena on tunneälyn ja -johtamisen kokonaisvaltainen tarkasteleminen ja selkeän kuvan hahmottaminen siitä, mitä tunneäly ja -osaaminen ovat ja miten nämä voivat näkyä esimiestyössä. Aiheesta toteutettiin määrällinen kyselytutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää kohdeorganisaatio Nobina Oy:n työntekijöiden mielipiteitä tunneälyn ja –johtamisen merkityksestä työssään.
Opinnäytetyön aiheeseen syvennyttiin perehtymällä aiheen kirjallisuuteen. Tietoperustaa koottiin hyödyntäen pääosin kirjoja ja niiden lisäksi erilaisia verkkojulkaisuja. Tietoperustaa kerättiin mahdollisimman laajasti hyödyntäen useita eri lähteitä.
Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen eli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin verkkoalustalle luotu kysely Google Forms –lomakepohjaan, joka jaettiin kohdeorganisaation työntekijöille työnantajan sisäisen intran kautta. Tällä menetelmällä varmistettiin kyselyn helppo saatavuus ja siihen nopea vastattavuus.
Kyselyn tulokset tuovat ilmi sen, että vastaajat kokevat tunneälylle ja esimiehen tunneosaamiselle olevan merkitystä. Kyselyn vastauksissa ei ollut havaittavissa kovinkaan suurta hajontaa, vaan yleinen mielipide oli puoltava tunneälyn ja esimiehen tunneosaamisen merkitystä kohtaan. Kohdeorganisaatiolle kehitysehdotuksena on lisätä esimiesten tunneosaamista ja rohkaistua käyttämään tunteitaan johtamisessa.
Opinnäytetyön aiheeseen syvennyttiin perehtymällä aiheen kirjallisuuteen. Tietoperustaa koottiin hyödyntäen pääosin kirjoja ja niiden lisäksi erilaisia verkkojulkaisuja. Tietoperustaa kerättiin mahdollisimman laajasti hyödyntäen useita eri lähteitä.
Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen eli kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin verkkoalustalle luotu kysely Google Forms –lomakepohjaan, joka jaettiin kohdeorganisaation työntekijöille työnantajan sisäisen intran kautta. Tällä menetelmällä varmistettiin kyselyn helppo saatavuus ja siihen nopea vastattavuus.
Kyselyn tulokset tuovat ilmi sen, että vastaajat kokevat tunneälylle ja esimiehen tunneosaamiselle olevan merkitystä. Kyselyn vastauksissa ei ollut havaittavissa kovinkaan suurta hajontaa, vaan yleinen mielipide oli puoltava tunneälyn ja esimiehen tunneosaamisen merkitystä kohtaan. Kohdeorganisaatiolle kehitysehdotuksena on lisätä esimiesten tunneosaamista ja rohkaistua käyttämään tunteitaan johtamisessa.