dc.contributor.author | Olli, Marko | |
dc.date.accessioned | 2011-04-08T08:03:16Z | |
dc.date.available | 2011-04-08T08:03:16Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201104084058 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/26810 | |
dc.description.abstract | Logistiikan lisäarvopalvelut ovat palveluja, jotka ylittävät logistiikan perusprosessien palvelutarjonnan. Ne tuottavat lisäarvoa toimitusketjulle ja parantavat toimitusketjun kilpailukykyä. Transitotuotteille tarvitaan lisäarvopalveluja lähinnä siksi, että tavarantoimittajat valmistavat usein eri markkina-alueille sopivia perustuotteita, joiden viimeistely pyritään suorittamaan mahdollisimman lähellä loppuasiakasta.
Työn taustalla oli ELLO-hanke, jonka tavoitteena on Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn vahvistaminen parhaiten asiakasvaatimuksiin vastaavana ja palveluiltaan kehittyneimpänä kuljetuskäytävänä. Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykyisiä logistiikan lisäarvopalveluja sekä pohtia niiden kehitysnäkymiä. Lisäksi työssä perehdyttiin lisäarvopalveluiden talousvaikutuksiin sekä Suomen kuljetusreitin kanssa kovimmin kilpaileviin reitteihin.
Suomi on tärkeä arvotavaroiden kulkureitti Venäjälle ja Suomen uskotaan säilyttävän asemansa Venäjän ulkomaankaupan transitoreittinä ainakin vielä lähitulevaisuudessa, joka tarkoittaa sitä, että myös lisäarvopalveluille on kysyntää. Venäjän satamakapasiteetin kasvaessa, Venäjän omien satamien kautta kulkevat tavaravirrat tulevat kuitenkin vähitellen lisääntymään. Suomen varastoihin on kuitenkin tullut uusia tuoteryhmiä, kuten työkalut ja tekstiilituotteet, jotka korvaavat menetettyä tavaraliikennettä.
Transitoliikenteen ja lisäarvopalveluiden säilyminen Suomen reitillä tulevaisuudessa edellyttää erityisesti rautatiekuljetusten kehittämistä Suomesta Venäjän ydinalueille. Säännöllisen rautateitse tapahtuvan tavaraliikenteen avaaminen parantaisi Suomen reitin kilpailukykyä ja vähentäisi rekkaruuhkia rajanylityspaikoilla. Tätä nykyä rautatiekuljetusten ongelmana ovat erityisesti puutteet rautatiekuljetuspalvelujen integroinnissa. Lisäarvopalvelujen kehittämisen kannalta tulevaisuuden ennakointi on avainasemassa ja siksi logistiikka-alan toimijoiden on syytä olla jatkuvasti ajan hermolla pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin. | fi |
dc.description.abstract | Logistics’ value-added services are services which exceed the basic supply in logistics. Value-added services increase the value and improve the competitiveness of the supply chain.
This thesis is a part of the ELLO-project, that goal is to strengthen competitiveness of Southern Finland’s transportation route as the route that corresponds best to customer requirements and has the most developed services.
The aim of this thesis was to survey the current value-added services and to consider the future of those services. In addition this thesis took a look at value-added services affect on economy and at other routes that compete with Finnish route.
Products require value-added services mostly because the manufacturers often produce basic products to fit in many market areas because finishing is aimed to be done as near as possible to the end customer.
Finland is believed to retain its status as the transit route of foreign trade of Russia at least in the near future. Finland is an important transit route for expensive products, but as the capacity of ports in Russia grows, the flow of products will move to Russian ports. However a new group of products has come to warehouses in Finland, such as tools and textiles, which will replace the lost goods traffic.
Developments of railway transportation from Finland to Russia’s heartland are required so transit transportations will remain in Finland’s route. Opening a regular railway transportation route would improve Finland’s competitiveness and would reduce congestions in the border crossings. The problem of railway transportation is the lack of integration of railway services. Anticipation is the key in developing value-added services and therefore operators in logistics need to be abreast of the times so they would be able to meet the service needs of customers. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Logistiikan lisäarvopalveluiden kehitysnäkymät Suomessa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1508 | |
dc.organization | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | logistiikka | |
dc.subject.ysa | lisäarvo | |
dc.subject.ysa | kauttakulkuliikenne | |
dc.subject.ysa | kansainvälinen kuljetus | |
dc.contributor.organization | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | logistiikka | |
dc.subject.keyword | lisäarvopalvelu | |
dc.subject.keyword | transito | |
dc.subject.keyword | kansainvälinen kuljetus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Logistiikka|sv=Logistik|en=Logistics| | |
dc.subject.discipline | Logistiikan koulutusohjelma | |