Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aivot ja päihderiippuvuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Saarinen, Antti; Patron, Jannina (2019)

Avaa tiedosto
Pääartikkeli (333.5Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Antti
Patron, Jannina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää olemassa olevaa tietoa päihderiippuvuuden vaikutuksesta aivojen toimintaan sekä miten hoitajat toteuttavat psykoedukaatiota päihdepotilaan hoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa olemassa olevaa tietoa käytettäväksi potilasohjaukseen ja psykoedukaatioon. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin riippuvuuspsykiatrian osasto. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Miten päihderiippuvuus vaikuttaa aivojen toimintaan? Miten hoitajat toteuttavat psykoedukaatiota päihdepotilaan hoidossa?

Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin päihderiippuvuuteen ilmiönä, päihdepolitiikan linjauksiin Suomessa, päihderiippuvuuden hoitoon sekä yleisimpiin Suomessa käytettyihin huumausaineisiin. Lisäksi perehdyttiin päihdepotilaan eri psykososiaalisiin hoitomuotoihin sekä päihderiippuvuuden, potilasohjauksen ja psykoedukaation määritelmään. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tarkasteluun valikoitui 14 artikkelia.

Kirjallisuuskatsauksen tulokset tukivat vahvasti addiktioteoriaa, jossa aivojen palkitsemisjärjestelmä on keskeisessä roolissa. Tulosten mukaan päihderiippuvuus vaikuttaa aivojen toimintaa heikentävästi, joka aiheuttaa yksilön toimintakyvyssä pitkäaikaisia muutoksia. Tulosten mukaan psykoedukaatio käsittää päihdepotilaan hoidossa potilaan tiedottamisen päihteiden käytön haitoista sekä oireista. Psykoedukaatiota toteutetaan päihdepotilaan hoidossa yksilö- sekä ryhmämuotoisena toteutuksena. Psykoedukaatiolla voidaan edistää potilaan hoitoon sitoutumista.

Johtopäätöksenä todettiin päihderiippuvuuden vaikuttajan aivojen toimintaa heikentävästi. Pitkälle edennyt päihderiippuvuus on yksilön elämänlaatua merkittävästi heikentävä sairaus. Runsas päihteiden käyttö aiheuttaa psyykkisiä, fyysisiä sekä sosiaalisia haittoja yksilölle. Lisäksi todettiin psykoedukaation vaikuttavan potilaan tiedon lisääntymiseen sairaudesta sekä hoitoon sitoutumiseen. Valmis kirjallisuuskatsaus annettiin osastolle käytettäväksi psykoedukaatioon. Tulevaisuudessa psykoedukaatiossa voitaisiin hyödyntää neurobiologisen selitysmallin mukaista teoriaa päihderiippuvuuden synnystä, kehittymisestä sekä oireista potilaan hoitoon sitouttamisessa ja tiedon lisääntymisessä.
 
The purpose of this thesis was to examine existing information on how substance abuse affects on brain function and how nurses use psychoeducation in the treatment of substance abuse patients. The aim of this thesis was to compile existing information to be used as a psychoeducational material in a psychiatric ward in Helsinki and Uusimaa Hospital District. Research questions were: How does substance abuse affect the brain? How do nurses use psychoeducation in the treatment of substance abuse patients?

The knowledge base comprises definitions of substance abuse, psychoeducation, patient guidance. The treatment of substance abuse, a variety of psychosocial treatments and the guidelines of drug policies in Finland was studied in the knowledge base. The research method used in this thesis was narrative literature review and the method of analysis is based on content and grounded theory. 14 articles were selected for the analysis.

The results of this thesis support the addiction theory in which the brain’s reward system, especially the mesocorticolimbic dopamine system, plays a key role in the development of a drug addiction. Psychoeducation is used to inform the patients about the disadvantages and symptoms of substance abuse. Psychoeducation can be used in single or group treatment.

The conclusion of this thesis was that chronic and long-lasting substance abuse impairs substance abuser’s quality of life. Heavy substance abuse causes mental health problems, physical problems and social problems. This thesis was given to the psychiatric ward to be used as a psychoeducational material in nursing. In the future, neurobiological theory of addiction can be used in psychoeducation to provide information about addiction behaviour to the patient.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste