Vaikuttajien hyödyntäminen Laurean markkinoinnissa
Kärkkäinen, Vilma (2020)
Kärkkäinen, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001231532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001231532
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli benchmarking–analyysin avulla löytää keinoja tubettajien hyödyntämiseen ammattikorkeakoulu Laurean markkinoinnissa. Opinnäytetyössä tehdyn benchmark analyysin avulla nousi esiin viisi erilaista esimerkkiä siitä, kuinka tubettajien kanssa tehtyjä kampanjoita on toteutettu aikaisemmin. Tutkimuksen pohjalta muodostui neljä ideaa, joita toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Uudellamaalla sijaitseva ammattikorkeakoulu Laurea.
Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu sisältömarkkinointiin. Osaksi sisältömarkkinointia luetaan vaikuttajamarkkinointi ja siihen liittyvät teoriat. Tutkimuksen tekoa puoltaa erityisesti viimeaikaiset tutkimukset vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuudesta ja YouTuben suosiosta erityisesti nuorten keskuudessa. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin YouTubeen vaikuttajamarkkinoinnin kanavana ja vaikuttajien osalta opinnäytetyö rajattiin koskemaan tubettajia, jotka toimivat vaikuttajina tässä ympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmällä. Tutkimukseen valikoitui viisi erilaista esimerkkiä, jossa korkeakoulut olivat toteuttaneet videon yhteistyössä tubettajan kanssa. Esiin nostetuissa esimerkeissä keskityttiin tarkastelemaan videon toteutustapaa, katsojien reagointia yhteistyöhön ja videon saavuttamaa katsojamäärää. Tutkimuksen myötä muodostui neljä konkreettista ideaa siitä, miten vaikuttajien kanssa tehdyt videot voidaan käytännössä toteuttaa. Videolle voidaan tuoda mielenkiintoista sisältöä hyödyntämällä esimerkiksi Laurean simulaatio-oppimisympäristöä, tekemällä videon yhteistyössä ammattikoulun kanssa tai toteuttamalla videon, joka liittyy vahvasti jonkun ajankohtaisen teeman ympärille. Suoraan kameralle koulutuksista kertominen toimii, jos vaikuttaja on Laurean opiskelija tai joskus opiskellut Laureassa.
Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaikuttajia voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulun markkinoinnissa, vaikka vaikuttaja itse ei olisikaan opiskellut kyseisessä koulussa. Tärkeintä on löytää vaikuttaja, joka osaa puhutella oikeaa kohderyhmää. Tutkimus on rajattu koskemaan YouTubessa tehtyjä vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita, mutta tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa kanavissa. Jatkotutkimuksena voisi syventyä aiheeseen pohtimalla sopivan vaikuttajan tai vaikuttajien valintaa ja sitä, kuinka vaikuttajamarkkinoinnin mitattavuutta voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu sisältömarkkinointiin. Osaksi sisältömarkkinointia luetaan vaikuttajamarkkinointi ja siihen liittyvät teoriat. Tutkimuksen tekoa puoltaa erityisesti viimeaikaiset tutkimukset vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuudesta ja YouTuben suosiosta erityisesti nuorten keskuudessa. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin YouTubeen vaikuttajamarkkinoinnin kanavana ja vaikuttajien osalta opinnäytetyö rajattiin koskemaan tubettajia, jotka toimivat vaikuttajina tässä ympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmällä. Tutkimukseen valikoitui viisi erilaista esimerkkiä, jossa korkeakoulut olivat toteuttaneet videon yhteistyössä tubettajan kanssa. Esiin nostetuissa esimerkeissä keskityttiin tarkastelemaan videon toteutustapaa, katsojien reagointia yhteistyöhön ja videon saavuttamaa katsojamäärää. Tutkimuksen myötä muodostui neljä konkreettista ideaa siitä, miten vaikuttajien kanssa tehdyt videot voidaan käytännössä toteuttaa. Videolle voidaan tuoda mielenkiintoista sisältöä hyödyntämällä esimerkiksi Laurean simulaatio-oppimisympäristöä, tekemällä videon yhteistyössä ammattikoulun kanssa tai toteuttamalla videon, joka liittyy vahvasti jonkun ajankohtaisen teeman ympärille. Suoraan kameralle koulutuksista kertominen toimii, jos vaikuttaja on Laurean opiskelija tai joskus opiskellut Laureassa.
Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaikuttajia voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulun markkinoinnissa, vaikka vaikuttaja itse ei olisikaan opiskellut kyseisessä koulussa. Tärkeintä on löytää vaikuttaja, joka osaa puhutella oikeaa kohderyhmää. Tutkimus on rajattu koskemaan YouTubessa tehtyjä vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita, mutta tulokset ovat hyödynnettävissä myös muissa kanavissa. Jatkotutkimuksena voisi syventyä aiheeseen pohtimalla sopivan vaikuttajan tai vaikuttajien valintaa ja sitä, kuinka vaikuttajamarkkinoinnin mitattavuutta voitaisiin parantaa.
