Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritys X:n asiakkuuksien johtaminen ja sen kehittäminen

Vihonen, Kaisu (2009)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo kaisu vihonen 09.pdf (354.6Kt)
Lataukset: 


Vihonen, Kaisu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042371
Tiivistelmä
Palvelualan yrityksen liiketoiminta perustuu asiakaskohtaamisiin ja asiakaskokemusten luomiseen. Yrityksen, joka toimii palvelumarkkinoinnin parissa, on hyvä tuntea asiakkuuksien johtamiseen kuuluvat käsitteet. Jotta yritys voi hallita asiakkuuksiaan menestyksekkäästi, sen on määriteltävä itselleen asiakkuusstrategia. Yrityksen tulee myös selkiyttää oma asiakasvisionsa sekä asiakastavoite. On pohdittava, kenelle yrityksen tuottamat palvelut suunnataan. Tulee myös tiedostaa, onko yrityksellä useita, erilaisia asiakasryhmiä, joille tarjotaan niille kohdistettuja palveluita.

Opinnäytetyöni aiheena on Yritys X:n asiakkuuksien johtaminen ja sen kehittäminen. Yritys X on osakeyhtiömuotoinen musiikkikoulu, jonka asiakasmäärä on kasvanut paljon muutaman viime vuoden aikana. Yritykseen virtaa jatkuvasti uusia asiakkaita. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka Yritys X:n asiakkuuksien johtamista voitaisiin kehittää vastaamaan suuren asiakaskannan vaatimuksiin.

Haastattelin Yritys X:n toimitusjohtajaa yhteensä kaksi kertaa. Tämän lisäksi haastattelin yrityksessä päätoimisesti työskenteleviä neljää opettajaa. Opettajat valittiin haastateltaviksi sen perusteella, että he opettavat musiikkia päätyönään. Heidän lisäkseen yrityksessä työskentelee lukuisia muita opettajia osa-aikaisesti.

Haastattelujen perusteella selvisi, että Yritys X:ssä ei ole tällä hetkellä käytössä suunnitelmallista asiakkuuksien johtamisen mallia. Yritys ei ollut määritellyt asiakasstrategiaa eikä yrityksellä ollut selkeää asiakasvisiota. Yrityksen toiminta perustuu kuitenkin asiakaslähtöiseen ajatteluun, jonka perusteella asiakas ajatellaan yritystoiminnan keskipisteeseen. Yrityksen mottona on olla kaikille avoin musiikkikoulu. Tiedot asiakkaista olivat lähinnä muistinvaraista tietoa. Kukin opettaja tekee omia muistiinpanojaan asiakkaista, mutta yrityksellä ei ole toimivaa järjestelmää, jonne asiakastietoja tallennettaisiin ja jonka avulla asiakastietoja olisi helppo hyödyntää.

Tutkimustuloksissani esitän kehitysehdotukset, jotka olen laatinut Yritys X:lle opiskelemani teoriatiedon ja haastatteluista saadun informaation avulla. Kehitysehdotukset annetaan Yritys X:n toimitusjohtajan käyttöön. Yritys X vastaa täten itse kehitysehdotusten toteuttamisesta ja täytäntöönpanosta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste