Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ulkoinen yrityskuvatutkimus - case Markkinointitoimisto Johdin Oy

Haapala, Tiia (2009)

 
Avaa tiedosto
Tiia Haapala.pdf (2.412Mt)
Lataukset: 


Haapala, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904162010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen ulkoinen yrityskuva Markkinoin-titoimisto Johtimella on. Tarkoituksena oli selvittää, mitä vahvuuksia tai heikkouksia Johtimen toiminnassa on. Tutkimuksen alaongelmiksi määriteltiin, minkälaisena Johtimen henkilökunta, palvelut ja hinnoittelu nähdään. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten asiakkaat näkevät Johtimen ja siten tietoa mahdolliseen liiketoiminnan osa-alueiden kehittämiseen.

Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on avata yrityskuvaa sekä siihen liittyviä alakäsitteitä. Yrityskuva, ja siten myös opinnäytetyön teoriaosuus, koostuu kolmesta pääasiasta, jotka ovat yrityksen identiteetti, profiili ja mielikuvat yritystä. Yrityksen identiteetti koostuu sen perusarvoista, yrityskulttuurista, liikeideasta, visiosta ja strategiasta. Yrityksen identiteetti on lähtökohtana kaikelle yrityksestä ulospäin näkyvälle. Yrityksen profiili on se, miten yritys haluaa, että se nähdään. Profiloinnilla yritys tuo tietoisesti ja pitkäjänteisesti itsestään esiin asioita, joita se haluaa tuoda itsestään ilmi. Yrityksestä koostuvat mielikuvat luovat yrityksen varsinaisen yrityskuvan, eli imagon. Mielikuvat ovat jokaisella vastaanottajalla erilaisia, ja niihin vaikuttavat vastaanottajan omat kokemukset sekä asenteet.

Empiirinen osuus opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla Internet-lomakkeella helmi-maaliskuun vaihteessa 2009. Otoskoko oli 64 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 32 henkilöä. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 50. Tutkimuksen otos oli harkinnanvarainen, eli se ei perustunut sattumaan. Kyselystä saatu aineisto syötettiin SPSS-ohjelmaan, jota käytettiin apuna tulosten analysoimisessa.

Tutkimuksen tulokset olivat pääosin positiivisia, ja niistä saatiin paljon hyödyllistä tietoa Johtimen toiminnan kehittämiseen. Vastaajat olivat tyytyväisiä toimistohenkilökunnan toimintaan sekä asiakaspalveluun. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että vastaajat eivät kokeneet Johdinta kovin erottautuvana muista alan toimistoista. Lisäksi kävi ilmi, että vastaajat toivoivat Johtimelta enemmän innovatiivisuutta palveluiden suhteen. Myös Johtimen viestinnässä itsestään huomattiin parantamisen varaa. Merkillistä oli, että vähemmän Johtimen palveluita ostavat olivat tyytymättömiä asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen, kun taas paljon palveluita ostavat olivat tarpeiden ymmärtämiseen tyytyväisiä.

Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että Johtimen nykyinen yrityskuva on tällä hetkellä hyvä. Panostamalla enemmän viestintään ja markkinointipalveluihin siitä voidaan tehdä vielä parempi ja siten Johdin myös pystyy paremmin erottautumaan muista alan toimistoista. Tuloksissa oli suhteessa kuitenkin eniten positiivisia vastauksia, joten suuren linjan muutoksiin ei ole tarvetta. Markkinointitoimisto Johtimelle ei ole ennen tehty yrityskuvatutkimusta, joten tästä opinnäytetyöstä oli suuri hyöty toimeksiantajalle sen liiketoiminnan osa-alueiden kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste