PALVELEVAT-PROJEKTIN MARKKINOINNIN JA PALVELUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA
Niilo-Rämä, Pirjo (2011)
Niilo-Rämä, Pirjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194470
Tiivistelmä
Työosuuskunta Innetin Palvelevat-projekti alkoi vuonna 2009 projektipäällikkö Leif Kuismasen johdolla. Markkinointipäällikön tehtäviä on marraskuusta 2009 alkaen hoitanut Pirjo Niilo-Rämä. Projektitiimiin kuuluu kaikkiaan kahdeksan osa-aikaisesti toimivaa henkilöä. Projektin tavoitteena on ollut töiden ja tekijöiden yhdistäminen, markkinointipalveluiden tarjoaminen sekä ydintiimin työllistäminen. Asiakkaita ovat työtehtäviä tarjoavat taloudet ja organisaatiot sekä työtä etsivät yritykset.
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan Palvelevien nykytilaa ja tarjotaan näkemyksiä siitä, miten jatkossa toimintaa tulisi kehittää markkinoinnin ja palveluiden osalta. Nykytilaa arvioidaan sekä käytännön kokemusten pohjalta että eri lähteiden kautta hankitun teoreettisen tiedon perusteella. Erityisen hyvänä kokemus- sekä teoriapohjana ovat olleet Kymenlaakson ammattikorkeakoulun tarjoamat markkinoinnin opinnot ja niihin liitty¬vät käytännön harjoitustyöt.
Palvelevien toiminnassa puutteita on havaittavissa erityisesti löyhässä yhteydenpidossa ja toiminnan jäsentymättömyydessä. Yhteisiä toimintatapoja ja palvelutarjoomaa edelleen kehittäen voisi synnyttää ihan toimivan palvelukonseptin. Myyntiä pidättelee jatkuva tuotteistuksen ja hinnoittelun keskeneräisyys. Myynnin vähyydestä ja ulkopuolisen rahoituksen puuttumisesta johtuva heikko taloustilanne on passivoinut tiimin toimintaa. Siihen olisi löydettävä pikaisesti ratkaisu ja samalla pyrittävä jaka-maan projektipäällikön liian suurta työtaakkaa. Jos toiminta saadaan riittävän nopeasti uuteen vauhtiin, projektilla on mahdollisuuksia kehittyä palvelubrändiksi saakka.
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan Palvelevien nykytilaa ja tarjotaan näkemyksiä siitä, miten jatkossa toimintaa tulisi kehittää markkinoinnin ja palveluiden osalta. Nykytilaa arvioidaan sekä käytännön kokemusten pohjalta että eri lähteiden kautta hankitun teoreettisen tiedon perusteella. Erityisen hyvänä kokemus- sekä teoriapohjana ovat olleet Kymenlaakson ammattikorkeakoulun tarjoamat markkinoinnin opinnot ja niihin liitty¬vät käytännön harjoitustyöt.
Palvelevien toiminnassa puutteita on havaittavissa erityisesti löyhässä yhteydenpidossa ja toiminnan jäsentymättömyydessä. Yhteisiä toimintatapoja ja palvelutarjoomaa edelleen kehittäen voisi synnyttää ihan toimivan palvelukonseptin. Myyntiä pidättelee jatkuva tuotteistuksen ja hinnoittelun keskeneräisyys. Myynnin vähyydestä ja ulkopuolisen rahoituksen puuttumisesta johtuva heikko taloustilanne on passivoinut tiimin toimintaa. Siihen olisi löydettävä pikaisesti ratkaisu ja samalla pyrittävä jaka-maan projektipäällikön liian suurta työtaakkaa. Jos toiminta saadaan riittävän nopeasti uuteen vauhtiin, projektilla on mahdollisuuksia kehittyä palvelubrändiksi saakka.