Draamatoiminnan kehittäminen Taidepäiväkoti Satakieleen
Huhtaranta-Lehtinen, Minna (2011)
Huhtaranta-Lehtinen, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli draamatoiminnan kehittäminen Taidepäiväkoti Satakieleen. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli suunnitella viikkotoiminta siten, että draamatoiminta olisi osa päiväkodin taidekasvatusta. Suunnitelmassa on huomioitu tanssi-, kuvataide- ja musiikkikasvatus. Varhaiskasvatuksessa draamakasvatus tukee päivähoidon kasvatustavoitteiden saavuttamista. Opinnäytetyössä käsitellään draamakasvatuksen tavoitteita ja työtapoja varhaiskasvatuksessa. Leikin ja draaman yhteyden tuntemus on varhaiskasvattajalle tärkeää. Teorian tarkoitus oli välittää henkilökunnalle tietoa draamakasvatuksesta ja innostaa heitä draamatoimintaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, josta saatiin tietoa työntekijöiden ajatuksista, kokemuksista, toiveista, koetuista haasteista ja ehdotuksista, joita hyödynnettiin kehittämistyössä. Taidepäiväkoti Satakielen henkilökunta on motivoitunut ja valmis sitoutumaan draamakasvatukseen. Draamatoiminnan ohjaukseen toivottiin koulutusta, erityisesti tarvittiin toimintaideoita. Tutkimustuloksissa esiin noussut tarve suunnitteluajan lisääminen ja draamatoiminnan sijoittaminen omaksi toimintamuodoksi on ratkaistu sisällyttämällä draamatoiminta muiden taideaineiden sisälle sekä ryhmien omiin toimintatuokioihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, josta saatiin tietoa työntekijöiden ajatuksista, kokemuksista, toiveista, koetuista haasteista ja ehdotuksista, joita hyödynnettiin kehittämistyössä. Taidepäiväkoti Satakielen henkilökunta on motivoitunut ja valmis sitoutumaan draamakasvatukseen. Draamatoiminnan ohjaukseen toivottiin koulutusta, erityisesti tarvittiin toimintaideoita. Tutkimustuloksissa esiin noussut tarve suunnitteluajan lisääminen ja draamatoiminnan sijoittaminen omaksi toimintamuodoksi on ratkaistu sisällyttämällä draamatoiminta muiden taideaineiden sisälle sekä ryhmien omiin toimintatuokioihin.