Polttonesteiden kuormansuunnitteluohjelman kehittäminen Case: Oy Teboil Ab
Nieminen, Tero (2011)
Nieminen, Tero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124202
Tiivistelmä
Oy Teboil Ab on Suomen toiseksi suurin öljy-yhtiö, joka harjoittaa öljy- ja energiatuotteiden myyntiä, maahantuontia, markkinointia, jakelua ja huoltoasematoimintaa. Yhtiön pääkonttorissa Helsingissä toimii tilauskeskus, missä työskentelee kuormansuunnittelu ja ulkoisen kuor-mansuunnittelun yhteyshenkilönä toimiva ajojärjestelijä ja kuormansuunnitteluohjelman ylläpito. Ulkoistetussa kuormansuunnittelussa kuljetusyhtiöt suunnittelevat omille autoilleen itse kuormansa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintaprosessin uudelleensuunnittelua ja ulkoistamista. Myöhemmin käsitellään säiliökuljetuksiin liittyvää teoriaa ja mitä tarkoitetaan vaarallisten aineiden kuljettamisella maantiellä. Polttoainekuljetukset säiliöautoilla eroavat normaalista raskasliikenteestä erilaisten säädösten takia. Tämän takia kuljettajilta vaaditaan erikoispätevyyttä säiliöauton ajamiseen. Teoria kertoo, mitkä ovat yleisimpiä syitä palvelujen ulkoistamiselle ja mitä eri asioita polttoaineiden kuljetuksissa ja toimituksissa pitää ottaa huomioon.
Teboilin kuormansuunnittelun ulkoistaminen käydään vaiheittain läpi, siitä hetkestä lähtien, kun yrityksen oman kuormansuunnittelun henkilöstöä alettiin vähentää ja suunnittelualueita laajennettiin. Seuraavana vaiheena oli kuormansuunnittelun siirtäminen pikku hiljaa kuljetus-yhtiöiden omaan haltuun. Tällä hetkellä kahdeksan kuljetusyhtiöitä suunnittelee omat poltto-ainekuormansa.
Nykyisen ja uuden kuormansuunnitteluohjelman vertailun tavoitteena on selvittää, kuinka kannattavaa on muokata nykyistä ohjelmaa. Mitä eri ominaisuuksia nykyisessä ohjelmassa on syytä kehittää tai lisätä, jotta kuormansuunnittelusta saataisiin entistä tehokkaampaa. Vertailukohtana on kokonaan uusi kuormansuunnitteluohjelma ja sen sisältämät ominaisuudet. Tutkimuksella oli tarkoitus kartoittaa eri vaihtoehtoja tulevaisuutta ajatellen, jos kuormansuunnitteluohjelmaa halutaan kehittää tai tuoda kokonaan uusi ohjelma käyttöön.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin vuoden 2011 tammi- ja helmikuun aikana. Haastattelua valmisteltiin muutamalla valmiilla kysymyksellä, joiden avulla saatiin tarvittavat tiedot ja näkemykset kuormansuunnitteluohjelman kehittämiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintaprosessin uudelleensuunnittelua ja ulkoistamista. Myöhemmin käsitellään säiliökuljetuksiin liittyvää teoriaa ja mitä tarkoitetaan vaarallisten aineiden kuljettamisella maantiellä. Polttoainekuljetukset säiliöautoilla eroavat normaalista raskasliikenteestä erilaisten säädösten takia. Tämän takia kuljettajilta vaaditaan erikoispätevyyttä säiliöauton ajamiseen. Teoria kertoo, mitkä ovat yleisimpiä syitä palvelujen ulkoistamiselle ja mitä eri asioita polttoaineiden kuljetuksissa ja toimituksissa pitää ottaa huomioon.
Teboilin kuormansuunnittelun ulkoistaminen käydään vaiheittain läpi, siitä hetkestä lähtien, kun yrityksen oman kuormansuunnittelun henkilöstöä alettiin vähentää ja suunnittelualueita laajennettiin. Seuraavana vaiheena oli kuormansuunnittelun siirtäminen pikku hiljaa kuljetus-yhtiöiden omaan haltuun. Tällä hetkellä kahdeksan kuljetusyhtiöitä suunnittelee omat poltto-ainekuormansa.
Nykyisen ja uuden kuormansuunnitteluohjelman vertailun tavoitteena on selvittää, kuinka kannattavaa on muokata nykyistä ohjelmaa. Mitä eri ominaisuuksia nykyisessä ohjelmassa on syytä kehittää tai lisätä, jotta kuormansuunnittelusta saataisiin entistä tehokkaampaa. Vertailukohtana on kokonaan uusi kuormansuunnitteluohjelma ja sen sisältämät ominaisuudet. Tutkimuksella oli tarkoitus kartoittaa eri vaihtoehtoja tulevaisuutta ajatellen, jos kuormansuunnitteluohjelmaa halutaan kehittää tai tuoda kokonaan uusi ohjelma käyttöön.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin vuoden 2011 tammi- ja helmikuun aikana. Haastattelua valmisteltiin muutamalla valmiilla kysymyksellä, joiden avulla saatiin tarvittavat tiedot ja näkemykset kuormansuunnitteluohjelman kehittämiselle.