OmaElisa-verkkopalvelun tarjoamat hyödyt yritysasiakkaille asiointikanavana
Ojalammi, Joonas (2010)
Ojalammi, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916085
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Elisa Oyj. Opinnäytetyö oli osa Elisalla käynnissä olevaa palveluiden kehitysprojektia. Yksi kehityskohteista oli OmaElisa-verkkopalvelu, johon tämä opinnäytetyö liittyi. Tämä opinnäytetyö toimi pilottihankkeena eli alustavana tiedon ja tutkimusaineiston tuottajana tälle kehitysprojektille. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli näin ollen tuottaa OmaElisa-verkkopalvelun kehittämistä edistävää tietoa, jota Elisa Oyj käyttää palvelun varsinaisessa kehitysprojektissa hyödykseen. Tarkoitus oli siis auttaa Elisa Oyj:tä parantamaan ja kehittämään OmaElisa-verkkopalvelun houkuttelevuutta yritysasiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkitun teoriantiedon, aiempien tutkimusten ja artikkelien, käytettyjen tutkimusmenetelmien sekä aineiston analysoinnin perusteella rakentaa toimiva kehitysehdotus OmaElisa-verkkopalvelun kehittämistyön avuksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakkaan arvontuotantoa, asiakkuudenhallintaa ja sähköistä liiketoimintaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Lisäksi teoriaosuudessa on käyty läpi aiempia tutkimuksia ja arvioitu niitä OmaElisa-verkkopalvelun kehittämisen kannalta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake muodostui viidestä osiosta, jotka sisälsivät suljettuja monivalintakysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 53 vastaajalle, joista 11 vastasi kyselyyn. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Vastausmäärä oli sen verran pieni, että kyselylomakkeen avulla saatu aineisto on esitetty taulukkomuodossa ilman tilasto-ohjelman, kuten SPSS, käyttöä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että OmaElisa-verkkopalvelun kehittäminen on tarpeellista. OmaElisa-verkkopalvelun tietoturvallisuuden varmistaminen on toinen tärkeä tutkimustulos. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että OmaElisa-verkkopalvelun palveluntarjoajan eli Elisa Oyj:n tärkein tehtävä on varmistaa, että palvelun sisältämät tiedot ovat aina ajan tasalla. Tämä on opinnäytetyön kolmanneksi tärkein tutkimustulos. Edellä mainituille tutkimustuloksille on muodostettu yksittäiset kehitysehdotukset sekä yksi laajempi ja kokonaisvaltaisempi kehitysehdotus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakkaan arvontuotantoa, asiakkuudenhallintaa ja sähköistä liiketoimintaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Lisäksi teoriaosuudessa on käyty läpi aiempia tutkimuksia ja arvioitu niitä OmaElisa-verkkopalvelun kehittämisen kannalta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake muodostui viidestä osiosta, jotka sisälsivät suljettuja monivalintakysymyksiä. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 53 vastaajalle, joista 11 vastasi kyselyyn. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Vastausmäärä oli sen verran pieni, että kyselylomakkeen avulla saatu aineisto on esitetty taulukkomuodossa ilman tilasto-ohjelman, kuten SPSS, käyttöä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että OmaElisa-verkkopalvelun kehittäminen on tarpeellista. OmaElisa-verkkopalvelun tietoturvallisuuden varmistaminen on toinen tärkeä tutkimustulos. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että OmaElisa-verkkopalvelun palveluntarjoajan eli Elisa Oyj:n tärkein tehtävä on varmistaa, että palvelun sisältämät tiedot ovat aina ajan tasalla. Tämä on opinnäytetyön kolmanneksi tärkein tutkimustulos. Edellä mainituille tutkimustuloksille on muodostettu yksittäiset kehitysehdotukset sekä yksi laajempi ja kokonaisvaltaisempi kehitysehdotus.