Laatua prosesseihin : Lounasravintolan prosessikuvaukset
Lairila, Outi (2010)
Lairila, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317093
Tiivistelmä
Laatua prosesseihin Lounasravintolan prosessikuvaukset
Vuosi 2010 Sivumäärä 43
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Heseva-lounasravintolan toimintaprosessit asiakaslähtöisesti. Tämä on laadunkehittämistyön valmistelun ensimmäinen askel kyseisessä toimintaympäristössä. Lounasravintolan tavoitteena on kehittää toimintaansa Euroopan laatupalkintokriteerien mukaiseksi. Ydinprosessikuvauksien avulla voidaan luoda mittareita, joiden tavoitteena on arvioida toimintaa ja peilata tulevaisuutta sekä helpottaa strategian yksinkertaistamista. Prosessit mahdollistavat kehittämiskohteiden havainnollistamisen ja jatkuvan kehitystyön. Prosessikuvausten tavoitteena on toimia välineenä talon sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä Benchmarking -tilanteissa vastaavien palvelutalojen kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu laadun sekä prosessikuvausten teorioista. Laatu sisältyy osaksi prosessikuvauksia. Ne liittyvät muun muassa Euroopan laatupalkintokriteereihin. Ruokapalvelun laatu ja kestävä kehitys liittyvät osaksi lounasravintolan keittiötoimintaa. Prosesseja on tutkittu eri näkökulmista ja päädytty ammattikeittiöön liittyviin prosesseihin. Kuvauksessa on käytetty Process Quide –ohjelman blueprinting prosessikuvausmenetelmää, se sopii asiakaslähtöiseen prosessikuvaukseen. Prosessien syy-seuraussuhteiden havaitseminen on perustana strategisten mittareiden laatimisessa.
Prosessikuvausten toteuttamisesta tehtiin projekti, jossa lähdettiin liikkeelle määrittämällä ne ydinprosessit, jotka haluttiin kuvata. Kuvaaminen tehtiin haastattelemalla ja havainnoimalla lounasravintolassa. Työ tehtiin lounasravintolan ravitsemispäälliköiden ja keittiöhenkilökunnan kanssa läheisessä vuorovaikutuksessa. Prosessien oikeaksi todentamisessa olivat mukana asiantuntijoina keittäjät ja keittiöapulaiset, joiden mielipiteitä ja kommentteja on tuotu näkyväksi työn edetessä.
Tämän projektin tuotoksena ovat valmistuneet asiakaslähtöiset lounasravintolan ydinprosessikuvaukset. Ydinprosessien kuvaaminen ja kehittäminen toimivat pohjana strategisissa mittareissa. Strategisia mittareita on mahdollista hyödyntää tulevaisuuden peilaamisessa ja verratessa parhaita käytäntöjä Benchmarkking -kumppaneiden kanssa. Asukkaiden ravitsemusseuranta ja asukastyytyväisyystutkimukset ovat keskeisiä toiminnan mittareita. Näin saatuja tutkimustuloksia voidaan käyttää esimerkiksi markkinoinnissa.
Lounasravintolan ravitsemispäälliköt ja keittiöhenkilökunta arvioivat prosessikuvauksia seuraavalla tavalla: Keittäjät haluavat liittää prosessikuvaukset perehdyttämiskansioon, sillä ne toimivat apuna uuden henkilön perehdyttämisessä. Prosessikaaviosta voi hahmottaa keittiön päivittäiset prosessit yhdellä silmäyksellä. Prosessikaavioita ehdotettiin laitettavaksi keittiön seinälle, jolloin ne olisivat kaikkien nähtävissä ja niiden kehittämisestä tulisi luontevaa. Ravitsemispäällikkö harkitsee Benchmarking -kumppanin hankkimista tulevaisuudessa. Keskustelu parhaiden käytäntöjen löytämisestä innosti, sillä vertailussa toisen toimijan kanssa molemmat saisivat toisiltaan ideoita toimintansa kehittämiseen. Prosessikuvaukset ovat hyvä alku laatukäsikirjan luomiseen. Sen on tarkoitus olla käytännönläheinen sekä riittävän yksinkertainen keittiön toiminnan kartoittamiseksi.
Asiasanat laatu, prosessit
Vuosi 2010 Sivumäärä 43
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Heseva-lounasravintolan toimintaprosessit asiakaslähtöisesti. Tämä on laadunkehittämistyön valmistelun ensimmäinen askel kyseisessä toimintaympäristössä. Lounasravintolan tavoitteena on kehittää toimintaansa Euroopan laatupalkintokriteerien mukaiseksi. Ydinprosessikuvauksien avulla voidaan luoda mittareita, joiden tavoitteena on arvioida toimintaa ja peilata tulevaisuutta sekä helpottaa strategian yksinkertaistamista. Prosessit mahdollistavat kehittämiskohteiden havainnollistamisen ja jatkuvan kehitystyön. Prosessikuvausten tavoitteena on toimia välineenä talon sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä Benchmarking -tilanteissa vastaavien palvelutalojen kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu laadun sekä prosessikuvausten teorioista. Laatu sisältyy osaksi prosessikuvauksia. Ne liittyvät muun muassa Euroopan laatupalkintokriteereihin. Ruokapalvelun laatu ja kestävä kehitys liittyvät osaksi lounasravintolan keittiötoimintaa. Prosesseja on tutkittu eri näkökulmista ja päädytty ammattikeittiöön liittyviin prosesseihin. Kuvauksessa on käytetty Process Quide –ohjelman blueprinting prosessikuvausmenetelmää, se sopii asiakaslähtöiseen prosessikuvaukseen. Prosessien syy-seuraussuhteiden havaitseminen on perustana strategisten mittareiden laatimisessa.
Prosessikuvausten toteuttamisesta tehtiin projekti, jossa lähdettiin liikkeelle määrittämällä ne ydinprosessit, jotka haluttiin kuvata. Kuvaaminen tehtiin haastattelemalla ja havainnoimalla lounasravintolassa. Työ tehtiin lounasravintolan ravitsemispäälliköiden ja keittiöhenkilökunnan kanssa läheisessä vuorovaikutuksessa. Prosessien oikeaksi todentamisessa olivat mukana asiantuntijoina keittäjät ja keittiöapulaiset, joiden mielipiteitä ja kommentteja on tuotu näkyväksi työn edetessä.
Tämän projektin tuotoksena ovat valmistuneet asiakaslähtöiset lounasravintolan ydinprosessikuvaukset. Ydinprosessien kuvaaminen ja kehittäminen toimivat pohjana strategisissa mittareissa. Strategisia mittareita on mahdollista hyödyntää tulevaisuuden peilaamisessa ja verratessa parhaita käytäntöjä Benchmarkking -kumppaneiden kanssa. Asukkaiden ravitsemusseuranta ja asukastyytyväisyystutkimukset ovat keskeisiä toiminnan mittareita. Näin saatuja tutkimustuloksia voidaan käyttää esimerkiksi markkinoinnissa.
Lounasravintolan ravitsemispäälliköt ja keittiöhenkilökunta arvioivat prosessikuvauksia seuraavalla tavalla: Keittäjät haluavat liittää prosessikuvaukset perehdyttämiskansioon, sillä ne toimivat apuna uuden henkilön perehdyttämisessä. Prosessikaaviosta voi hahmottaa keittiön päivittäiset prosessit yhdellä silmäyksellä. Prosessikaavioita ehdotettiin laitettavaksi keittiön seinälle, jolloin ne olisivat kaikkien nähtävissä ja niiden kehittämisestä tulisi luontevaa. Ravitsemispäällikkö harkitsee Benchmarking -kumppanin hankkimista tulevaisuudessa. Keskustelu parhaiden käytäntöjen löytämisestä innosti, sillä vertailussa toisen toimijan kanssa molemmat saisivat toisiltaan ideoita toimintansa kehittämiseen. Prosessikuvaukset ovat hyvä alku laatukäsikirjan luomiseen. Sen on tarkoitus olla käytännönläheinen sekä riittävän yksinkertainen keittiön toiminnan kartoittamiseksi.
Asiasanat laatu, prosessit