Koirien värigeenitestin hinta kotimaan markkinoilla
Niini, Kata (2010)
Niini, Kata
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917606
Tiivistelmä
Koirien geeniperimän selvittyä on koirien geenien tutkimus lisääntynyt merkittävästi. Väri-geenitestillä voidaan selvittää värien perimä. Testi ei ole pakollinen koirille, mutta sen avulla koiranomistajat pystyvät varmentumaan koirien rodullisesta puhtaudesta. Missään suomalaisessa laboratoriossa ei tällä hetkellä tehdä koirien värigeenitestiä. Opinnäytetyön toimeksiantaja suunnittelee ottavansa testin tuotevalikoimaansa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää oikea hinta koirien värigeenitestille. Tämä antaa toimeksiantajalle lisätietoja värigeenitestin markkinoinnin aloittamisesta.
Tähän opinnäytetyöhön sisältyy teoreettinen viitekehys, joka on rakennettu marketmixin 4P:n mallin mukaan. Opinnäytetyössä käsitellään hintaa (Price), tuotetta (Product), menekinedistämistä (Promotin) sekä saatavuutta (Place). Opinnäytetyössä on pyritty 4P:n mallin mukaisesti luomaan tuotteesta asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman mielenkiintoinen. Työssä käsitellään myös markkinoita ja niiden segmentointia.
Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin conjoint –analyysia. Conjoint –analyysin avulla on selvitetty, mikä on asiakkaiden mielestä sopivin hinta. Analyysillä on myös pyritty selvittämään tuotteen paras ominaisuuksien yhdistelmä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että hintaan vaikuttavat tekijät poikkesivat siitä, mitä ennakkoon odotettiin. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä koirien värigeenitestin hintaluokka. Vastaajat kokivat saavansa tuotteesta eniten hyötyä, jos tuote on luotettava. Kotimaisuudella ja testien nopeudella ei ollut merkittävää vaikutusta tuotteen hintaodotuksiin. Tuotteen oikea hinta peilattuna hyötyyn ja luotettavuuteen vastaajien mielestä antoi oikeaksi hinnaksi 30 euroa. Kuitenkin luotettavasta testistä oltiin valmiita maksamaan noin 90 euroa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää oikea hinta koirien värigeenitestille. Tämä antaa toimeksiantajalle lisätietoja värigeenitestin markkinoinnin aloittamisesta.
Tähän opinnäytetyöhön sisältyy teoreettinen viitekehys, joka on rakennettu marketmixin 4P:n mallin mukaan. Opinnäytetyössä käsitellään hintaa (Price), tuotetta (Product), menekinedistämistä (Promotin) sekä saatavuutta (Place). Opinnäytetyössä on pyritty 4P:n mallin mukaisesti luomaan tuotteesta asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman mielenkiintoinen. Työssä käsitellään myös markkinoita ja niiden segmentointia.
Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin conjoint –analyysia. Conjoint –analyysin avulla on selvitetty, mikä on asiakkaiden mielestä sopivin hinta. Analyysillä on myös pyritty selvittämään tuotteen paras ominaisuuksien yhdistelmä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että hintaan vaikuttavat tekijät poikkesivat siitä, mitä ennakkoon odotettiin. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä koirien värigeenitestin hintaluokka. Vastaajat kokivat saavansa tuotteesta eniten hyötyä, jos tuote on luotettava. Kotimaisuudella ja testien nopeudella ei ollut merkittävää vaikutusta tuotteen hintaodotuksiin. Tuotteen oikea hinta peilattuna hyötyyn ja luotettavuuteen vastaajien mielestä antoi oikeaksi hinnaksi 30 euroa. Kuitenkin luotettavasta testistä oltiin valmiita maksamaan noin 90 euroa.