The behaviour of Finnish consumers towards eco-labelled products; Case: S-Group Oyj
Järvi, Jyri (2010)
Järvi, Jyri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615908
Tiivistelmä
Suomalaisten kuluttajien käyttäytyminen ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan; Case: S-Group Oyj
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuluttajatietoisuuden ja kuluttajakäyttäytymisen nykytila Suomen markkinoilla olevia ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan. Tutkimus tehtiin S-Ryhmä Oyj:lle, Suomen suurimmalle vähittäiskauppatoimijalle. Opinnäytetyö tutkii useita eri ympäristömerkkien ja kuluttajakäyttäytymisen aspekteja.
Tutkimuksen teoreettinen osuus tutkii teknisisä, sosiaalisia, sekä muita ympäristömerkkien osa-alueita. Kuluttajakäyttäytymistä analysoidaan tunnistamalla siihen vaikuttavia tekijöitä sekä käyttämällä niin sanottua “black box model” menetelmää. Ostokäyttäytymistä myös tarkastellaan, sekä teoreettisia malleja liittyen kuluttajien tuotetuntemukseen.
Empiirinen osuus tutkimuksesta toteutettiin qvantitatiivisin menetelmin. Kuluttajakysely toteutettiin valikoiduissa paikoissa, tarkoituksena selvittää kuluttajatietoisuuden tasoa ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan, sekä yleisen kuluttajakayttäytymisen nykytilaa kestävää kulutusta kohtaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat S-Ryhmän asiakkaiden omaavan perustiedot liittyen ympäristömerkkeihin ja ympäristöongelmiin, mutta vaativat enemmän tietoa, tehokkaamin kommunikoituna sekä enemmän ymmärrettävällä tavalla. Näitä tuloksia vahvistaa se tieto, että kuluttajat ovat motivoituneita sekä valmiita maksamaan enemmän ympäristöystävällisistä tuotteista, kunhan lisätietoa olisi helpommin tarjolla.
Ehdotukset kehitystä varten perustuvat teoreettiseen tietoon sekä tutkimustuloksiin. Markkinointia tulisi ohjata tehokkaamin ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan. Ympäristömerkkien sekä kestävän kulutuksen imagoa on muutettava kuluttajien mielissä, kehittämällä tehokkaammat viestintäkanavat.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuluttajatietoisuuden ja kuluttajakäyttäytymisen nykytila Suomen markkinoilla olevia ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan. Tutkimus tehtiin S-Ryhmä Oyj:lle, Suomen suurimmalle vähittäiskauppatoimijalle. Opinnäytetyö tutkii useita eri ympäristömerkkien ja kuluttajakäyttäytymisen aspekteja.
Tutkimuksen teoreettinen osuus tutkii teknisisä, sosiaalisia, sekä muita ympäristömerkkien osa-alueita. Kuluttajakäyttäytymistä analysoidaan tunnistamalla siihen vaikuttavia tekijöitä sekä käyttämällä niin sanottua “black box model” menetelmää. Ostokäyttäytymistä myös tarkastellaan, sekä teoreettisia malleja liittyen kuluttajien tuotetuntemukseen.
Empiirinen osuus tutkimuksesta toteutettiin qvantitatiivisin menetelmin. Kuluttajakysely toteutettiin valikoiduissa paikoissa, tarkoituksena selvittää kuluttajatietoisuuden tasoa ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan, sekä yleisen kuluttajakayttäytymisen nykytilaa kestävää kulutusta kohtaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat S-Ryhmän asiakkaiden omaavan perustiedot liittyen ympäristömerkkeihin ja ympäristöongelmiin, mutta vaativat enemmän tietoa, tehokkaamin kommunikoituna sekä enemmän ymmärrettävällä tavalla. Näitä tuloksia vahvistaa se tieto, että kuluttajat ovat motivoituneita sekä valmiita maksamaan enemmän ympäristöystävällisistä tuotteista, kunhan lisätietoa olisi helpommin tarjolla.
Ehdotukset kehitystä varten perustuvat teoreettiseen tietoon sekä tutkimustuloksiin. Markkinointia tulisi ohjata tehokkaamin ympäristömerkittyjä tuotteita kohtaan. Ympäristömerkkien sekä kestävän kulutuksen imagoa on muutettava kuluttajien mielissä, kehittämällä tehokkaammat viestintäkanavat.