Varkauksien torjunta myymäläympäristössä
Sjöroos, Marko; Tapani, Aleksi (2011)
Sjöroos, Marko
Tapani, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193364
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myymälävarkauksien torjuntaa. Opinnäytetyö on tehty Suomen kaupan liiton turvallisuusvaliokunnan avustuksella ja opinnäytetyön tarkoituksena on löytää keinoja varkauksien ja niistä johtuvan hävikin vähentämiseen ja hallintaan myymäläympäristössä. Tässä opinnäytetyössä on otettu huomioon työntekijöiden ja kaupan ulkopuolisten henkilöiden tekemät varkaudet.
Hävikki koostuu kaupan alalla neljästä osasta. Ne ovat sisäinen ja ulkoinen hävikki sekä hallinnollinen ja hoidollinen hävikki. Sisäinen varkaushävikki on henkilökunnasta aiheutuvaa, käytännössä oman henkilökunnan tekemiä varkauksia. Ulkoinen hävikki on henkilökuntaan kuulumattomista aiheutuvaa hävikkiä, hoidollinen hävikki on tuotteiden ja tavaroiden rikkoontumista ja pilaantumista. Hallinnollinen hävikki sisältää esimerkiksi saapuneiden kuormi-en tarkastamatta jättämisen, väärinlaskuttamisen sekä hyvitysten saamisen valvomatta jättämisen. Opinnäytetyöstä on rajattu pois hoidollinen hävikki, eli pilaantumisesta ja rikkoutumisesta johtuva hävikki sekä kuljetusten aikainen hävikki.
Hävikki on myyntiin verrattuna pienentynyt Global Retail Theft Barometerin mukaan Suomessa vuodesta 2006 vuoteen 2009 noin 2,24 %, mutta myymälöihin kohdistuneet varkausrikokset ovat samaan aikaan nousseet yli 21 %. Myymälöihin kohdistuneet varkausrikokset käsittivät vuonna 2009 36 % kaikista poliisin tietoon tulleista varkausrikoksista.
Tärkeimmät yksittäiset kaupan alan hävikintorjuntaan löytyneet keinot ovat asiakaspalvelu, tuotesuojaus ja asiantuntevat esimiehet. Muita esille nousseita asioita olivat kaupan siisteys ja järjestys. Tuotteiden sijoittelu ja esillepano, saapuvien tuotekuormien tarkastaminen, fyysinen ja tekninen valvonta, hävikin seuranta ja mittaaminen sekä yhteistyö ja hyvä työilmapiiri työpaikalla olivat muita tärkeiksi koettuja asioita. Yhdessä nämä asiat luovat rajapinnassa tapahtuvan hävikin torjunnan. Hävikintorjunta alkaa hävikin mittaamisella. Inventaario oikein tehtynä on tapa havaita ja mitata hävikkiä. Inventaarion jälkeen tuotteelle suunnitellaan suojaus tuotteiden suojaamiseksi. Suojauksen toteuttamisen jälkeen on seurantajakso, jonka jälkeen inventoinnin kautta saadaan tietoon suojauksen tehokkuus. Työn tuloksena syntyi tarkastuslista, se toimii soveltaen kaikissa myymälöissä.
Hävikin torjunnalla tulee olla johtoportaan tuki ja hävikin torjunnan on onnistuakseen ulotuttava liiketoiminnan strategiselta tasolta organisaatiotasolle ja yhä edelleen operationaaliselle tasolle. Hävikintorjunnan tulee olla järjestelmällisesti johdettua.
Hävikki koostuu kaupan alalla neljästä osasta. Ne ovat sisäinen ja ulkoinen hävikki sekä hallinnollinen ja hoidollinen hävikki. Sisäinen varkaushävikki on henkilökunnasta aiheutuvaa, käytännössä oman henkilökunnan tekemiä varkauksia. Ulkoinen hävikki on henkilökuntaan kuulumattomista aiheutuvaa hävikkiä, hoidollinen hävikki on tuotteiden ja tavaroiden rikkoontumista ja pilaantumista. Hallinnollinen hävikki sisältää esimerkiksi saapuneiden kuormi-en tarkastamatta jättämisen, väärinlaskuttamisen sekä hyvitysten saamisen valvomatta jättämisen. Opinnäytetyöstä on rajattu pois hoidollinen hävikki, eli pilaantumisesta ja rikkoutumisesta johtuva hävikki sekä kuljetusten aikainen hävikki.
Hävikki on myyntiin verrattuna pienentynyt Global Retail Theft Barometerin mukaan Suomessa vuodesta 2006 vuoteen 2009 noin 2,24 %, mutta myymälöihin kohdistuneet varkausrikokset ovat samaan aikaan nousseet yli 21 %. Myymälöihin kohdistuneet varkausrikokset käsittivät vuonna 2009 36 % kaikista poliisin tietoon tulleista varkausrikoksista.
Tärkeimmät yksittäiset kaupan alan hävikintorjuntaan löytyneet keinot ovat asiakaspalvelu, tuotesuojaus ja asiantuntevat esimiehet. Muita esille nousseita asioita olivat kaupan siisteys ja järjestys. Tuotteiden sijoittelu ja esillepano, saapuvien tuotekuormien tarkastaminen, fyysinen ja tekninen valvonta, hävikin seuranta ja mittaaminen sekä yhteistyö ja hyvä työilmapiiri työpaikalla olivat muita tärkeiksi koettuja asioita. Yhdessä nämä asiat luovat rajapinnassa tapahtuvan hävikin torjunnan. Hävikintorjunta alkaa hävikin mittaamisella. Inventaario oikein tehtynä on tapa havaita ja mitata hävikkiä. Inventaarion jälkeen tuotteelle suunnitellaan suojaus tuotteiden suojaamiseksi. Suojauksen toteuttamisen jälkeen on seurantajakso, jonka jälkeen inventoinnin kautta saadaan tietoon suojauksen tehokkuus. Työn tuloksena syntyi tarkastuslista, se toimii soveltaen kaikissa myymälöissä.
Hävikin torjunnalla tulee olla johtoportaan tuki ja hävikin torjunnan on onnistuakseen ulotuttava liiketoiminnan strategiselta tasolta organisaatiotasolle ja yhä edelleen operationaaliselle tasolle. Hävikintorjunnan tulee olla järjestelmällisesti johdettua.