SAAN ROHKEUTTA JOS TAHDON : Lasten kokemuksia ympärivuorokautisesta päiväkodista
Selenius, Marja-Leena (2011)
Selenius, Marja-Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204622
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Avainsanat vuorohoito, lasten kokemukset
”Saan rohkeutta jos tahdon” on laadullinen tutkimus lasten kokemuksista Vantaalla toimivassa ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lapset kokevat hoitoon tulemisen, siellä olemisen ja yöksi jäämisen. Tavoitteena on myös kuvata lasten kokemuksia leikistä, kiusaamisesta ja peloista sekä siitä, miten turvallisina ja luotettavina lapset kokevat päiväkodin aikuiset. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena on myös lisätä pedagogista keskustelua, joka pohjautuu lasten kokemuksiin.
Tutkimus on etnometodologinen haastattelututkimus. Tukimusta varten haastateltiin kymmenen 4 – 6-vuotiasta lasta, jotka kaikki ovat Hansin päiväkodissa hoidossa myös öisin ja viikonloppuisin. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010.
Lapset tulevat mielellään päiväkotiin. Heillä on kavereita, ja vaikka paras kaveri ei aina olisikaan paikalla tai lähtee kesken leikin kotiin, luottavat lapset siihen, että he saavat uuden kaverin tai nauttivat leikkimisestä yksin. Yöksi jääminen tuntuu lapsista joskus kurjalta, ja he ikävöivät kotia, vanhempiaan ja sisarruksiaan. Kaikki haastatellut lapset ovat kokeneet kiusaamista ja he toivovat aikuisten puuttuvan kiusaamiseen. Joskus lapsia pelottaa päiväkodissa, etenkin yöllä. Ehkä yllättävää on, että aina lapset eivät kuitenkaan uskalla kertoa aikuiselle peloistaan, kiusaamisesta tai ikävästään.
Avainsanat vuorohoito, lasten kokemukset
”Saan rohkeutta jos tahdon” on laadullinen tutkimus lasten kokemuksista Vantaalla toimivassa ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lapset kokevat hoitoon tulemisen, siellä olemisen ja yöksi jäämisen. Tavoitteena on myös kuvata lasten kokemuksia leikistä, kiusaamisesta ja peloista sekä siitä, miten turvallisina ja luotettavina lapset kokevat päiväkodin aikuiset. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena on myös lisätä pedagogista keskustelua, joka pohjautuu lasten kokemuksiin.
Tutkimus on etnometodologinen haastattelututkimus. Tukimusta varten haastateltiin kymmenen 4 – 6-vuotiasta lasta, jotka kaikki ovat Hansin päiväkodissa hoidossa myös öisin ja viikonloppuisin. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010.
Lapset tulevat mielellään päiväkotiin. Heillä on kavereita, ja vaikka paras kaveri ei aina olisikaan paikalla tai lähtee kesken leikin kotiin, luottavat lapset siihen, että he saavat uuden kaverin tai nauttivat leikkimisestä yksin. Yöksi jääminen tuntuu lapsista joskus kurjalta, ja he ikävöivät kotia, vanhempiaan ja sisarruksiaan. Kaikki haastatellut lapset ovat kokeneet kiusaamista ja he toivovat aikuisten puuttuvan kiusaamiseen. Joskus lapsia pelottaa päiväkodissa, etenkin yöllä. Ehkä yllättävää on, että aina lapset eivät kuitenkaan uskalla kertoa aikuiselle peloistaan, kiusaamisesta tai ikävästään.