Lanseeraussuunnitelma Case Sivukas
Penttinen, Niko (2011)
Penttinen, Niko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214660
Tiivistelmä
Uuden tuotteen lanseeraaminen ei ole helppoa eikä riskitöntä. Varsinkin yrityksille, jotka eivät ole aikaisemmin lanseeranneet, on ensimmäinen kerta vaikea. Lanseerausprosessi vaatii panostusta ja tarkkaa suunnittelua, jotta se voi onnistua. Varsinaisen lanseerauspäätöksen teko jääkin usein tekemättä, koska tuotteeseen on panostettu jo niin paljon, ettei prosessia haluta enää loppusuoralla lopettaa, vaikka se saattaisi olla viisainta. Onnistuneen lanseerausprosessin jälkeen seuraavat lanseeraukset kuitenkin helpottuvat huomattavasti, koska on valmis, selkeä runko, jonka mukaan edetä.
Tämä opinnäytetyö käsitteli uuden innovaation, Sivukkaan, lanseerausta. Sivukas on muovinen suoja, jonka avulla muistiinpanoja ja merkintöjä voidaan tehdä suoraan kirjaan sotkematta sitä. Työn tarkoituksena oli antaa Sivukkaalle parhaat mahdolliset lähtökohdat sen lanseerauksessa. Pääpaino työssä oli segmentoinnissa, eli kohderyhmien valinnassa, sekä markkinointiviestinnässä.
Työn aluksi selvitettiin muutamia markkinoinnin käsitteitä, jotka ovat oleellisia työn kannalta. Sen jälkeen käytiin läpi lanseerausprosessi kokonaisuudessaan, segmentointi ja markkinointiviestintä sekä lopuksi yhteenveto työstä.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienillä resursseilla on tehtävä valintoja eikä kaikkea voi saada. Pitää satsata segmentteihin, jotka toimivat parhaiten Sivukkaan kannalta. Yksi tällainen segmentti on erityisopetus.
Tämä opinnäytetyö käsitteli uuden innovaation, Sivukkaan, lanseerausta. Sivukas on muovinen suoja, jonka avulla muistiinpanoja ja merkintöjä voidaan tehdä suoraan kirjaan sotkematta sitä. Työn tarkoituksena oli antaa Sivukkaalle parhaat mahdolliset lähtökohdat sen lanseerauksessa. Pääpaino työssä oli segmentoinnissa, eli kohderyhmien valinnassa, sekä markkinointiviestinnässä.
Työn aluksi selvitettiin muutamia markkinoinnin käsitteitä, jotka ovat oleellisia työn kannalta. Sen jälkeen käytiin läpi lanseerausprosessi kokonaisuudessaan, segmentointi ja markkinointiviestintä sekä lopuksi yhteenveto työstä.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että pienillä resursseilla on tehtävä valintoja eikä kaikkea voi saada. Pitää satsata segmentteihin, jotka toimivat parhaiten Sivukkaan kannalta. Yksi tällainen segmentti on erityisopetus.