Viestintäsuunnitelma : Myllykosken Pallo -47 ry:n juniori- ja harrastetoiminta
Kelkka, Maija (2011)
Kelkka, Maija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on viestintäsuunnitelma Myllykosken Pallo -47 ry:n (MyPa) juniori- ja harrastetoiminnalle. MyPan viestintää hoidetaan pitkälti vapaaehtoisvoimin. Juniori- ja harrastetoiminnan viestinnän suunnittelu on perusteltua, sillä MyPalta puuttuvat kaikki viestintään ja markkinointiin liittyvät ohjeistukset. Viestintäsuunnitelma on laadittu yhteistyössä juniorivalmennuspäällikkö Mika Lönnströmin ja MyPan viestintäryhmän kanssa tammi–maaliskuussa 2011. Viestintäsuunnitelma on osa MyPan juniori- ja harrastetoiminnan strategian esivalmistelutyötä.
Asiakas halusi selkeän ja helposti ymmärrettävän viestintäsuunnitelman, joka toimii päivittäisviestinnän tukena. Viestintään toivottiin suunnitelmallisuutta ja selkeitä vastuunjakoja. Työhön kuului viestinnän tehtävien ja tavoitteiden selvittäminen sekä viestintäkeinojen kartoittaminen: kuka, mitä, miksi, kenelle, milloin ja millä budjetilla. Työhön kuului myös tiedotteen, mediatiedotteen, asiakirjapohjan, kutsupohjan, sähköpostipohjan, arviointilomakkeen, mediarekisterin ja viestinnän vuosisuunnitelman laatiminen. SWOT-analyysin avulla kartoitettiin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Suunnitellut materiaalit koottiin viestintäsuunnitelman liitteiksi.
Tavoitteena oli laatia selkeä ja ymmärrettävä viestintäsuunnitelma, joka ohjaa päivittäistä viestintää sekä kirkastaa tiedottamisen merkitystä. Viestinnän avulla helpotetaan toimimista seuran sisällä, tuetaan toimijoiden sitoutumista ja lisätään yhteisöllisyyttä. Lisäksi vahvistetaan positiivista mielikuvaa junioritoiminnasta ja korostetaan seuran mainetta aktiivisena alueellisena toimijana.
Asiakas halusi selkeän ja helposti ymmärrettävän viestintäsuunnitelman, joka toimii päivittäisviestinnän tukena. Viestintään toivottiin suunnitelmallisuutta ja selkeitä vastuunjakoja. Työhön kuului viestinnän tehtävien ja tavoitteiden selvittäminen sekä viestintäkeinojen kartoittaminen: kuka, mitä, miksi, kenelle, milloin ja millä budjetilla. Työhön kuului myös tiedotteen, mediatiedotteen, asiakirjapohjan, kutsupohjan, sähköpostipohjan, arviointilomakkeen, mediarekisterin ja viestinnän vuosisuunnitelman laatiminen. SWOT-analyysin avulla kartoitettiin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Suunnitellut materiaalit koottiin viestintäsuunnitelman liitteiksi.
Tavoitteena oli laatia selkeä ja ymmärrettävä viestintäsuunnitelma, joka ohjaa päivittäistä viestintää sekä kirkastaa tiedottamisen merkitystä. Viestinnän avulla helpotetaan toimimista seuran sisällä, tuetaan toimijoiden sitoutumista ja lisätään yhteisöllisyyttä. Lisäksi vahvistetaan positiivista mielikuvaa junioritoiminnasta ja korostetaan seuran mainetta aktiivisena alueellisena toimijana.