MAAHANMUUTTAJATAUSTAINEN LAPSI PERUSOPETUKSESSA : - KÄSIKIRJA KOULUN TYÖNTEKIJÖILLE
Tolonen-Lindberg, Jaana (2011)
Tolonen-Lindberg, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264872
Tiivistelmä
Peruskoulussa olevien maahanmuuttajataustaisten lasten määrä kasvaa koko ajan. Koulunkäynnin onnistumisella on keskeinen merkitys lapsen kotoutumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Lapset tarvitsevat koulunkäyntiinsä tukea, jonka antamisessa on koulun kaikilla työntekijöillä suuri merkitys. Kotoutumisprosessin onnistuminen edellyttää koulun työntekijöiltä tietoa monikulttuurisuudesta ja maahanmuuttajiin liittyvästä palvelujärjestelmästä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa käsikirja perusopetuksen työntekijöille. Käsikirjaan kootaan tiivistetysti tietoa koulun arkipäivässä tarvittavista, maahanmuuttajataustaisten lasten kotoutumista edistävistä teemoista. Opinnäytetyö on Kotkan opetustoimen tilaama kehittämistyö, joka tuottaa aineiston käsikirjaa varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan käsikirjaan koottavia asiakoko-naisuuksia ajankohtaisen tutkimustiedon kautta. Lisäksi taustatietona käyte-tään käytännön työstä nousevaa ammatillista tietoa. Käsikirjan aineisto on esitelty viidelle perusopetuksen opettajalle, joiden näkemykset on huomioitu käsikirjan aiheiden valinnassa. Opinnäytetyön tekijän työelämäohjaajana toimiva valmistavan luokan opettaja on osallistunut aktiivisesti opinnäytetyöprosessiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt käsikirja tulee Kotkan perusopetuksen työntekijöiden käyttöön. Käsikirjan tavoitteena on auttaa työntekijöitä maa-hanmuuttajataustaisen lapsen ja hänen perheensä kohtaamisessa ja vaikuttaa kotoutumisen onnistumiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa käsikirja perusopetuksen työntekijöille. Käsikirjaan kootaan tiivistetysti tietoa koulun arkipäivässä tarvittavista, maahanmuuttajataustaisten lasten kotoutumista edistävistä teemoista. Opinnäytetyö on Kotkan opetustoimen tilaama kehittämistyö, joka tuottaa aineiston käsikirjaa varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan käsikirjaan koottavia asiakoko-naisuuksia ajankohtaisen tutkimustiedon kautta. Lisäksi taustatietona käyte-tään käytännön työstä nousevaa ammatillista tietoa. Käsikirjan aineisto on esitelty viidelle perusopetuksen opettajalle, joiden näkemykset on huomioitu käsikirjan aiheiden valinnassa. Opinnäytetyön tekijän työelämäohjaajana toimiva valmistavan luokan opettaja on osallistunut aktiivisesti opinnäytetyöprosessiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt käsikirja tulee Kotkan perusopetuksen työntekijöiden käyttöön. Käsikirjan tavoitteena on auttaa työntekijöitä maa-hanmuuttajataustaisen lapsen ja hänen perheensä kohtaamisessa ja vaikuttaa kotoutumisen onnistumiseen.