Rahtiterminaalin turvallisuuden suunnittelu lentoasemalla
Vallila, Jan-Magnus (2009)
Vallila, Jan-Magnus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905022323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905022323
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa suunnittelemaan lentoaseman alueella sijaitsevan rahti-terminaalin kiinteistö- ja toimitilaturvallisuutta. Opinnäytetyön tuotteena syntyi työkirja, jonka avulla on helppo saada nopeasti kuva niistä kiinteistö- ja toimitilaturvallisuuden osa-alueista, joihin rahtiterminaalin suunnittelussa tulisi kiinnittää huomiota.
Lentoasemien tai lentopaikkojen rakentamista ja ylläpitoa ohjaava lainsäädäntö ei ota huo-mioon lentoasemalla sijaitsevia rahtiterminaaleja. Myöskään Euroopan parlamentin ja neuvos-ton asetus 2008/300, joka käsittelee siviili-ilmailun turvaamista, ei ota huomioon rahtitermi-naalien kiinteistö- ja toimitilaturvallisuusvaatimuksia. Eurooppalaisissa ilmailumääräyksissä-kään asiaa ei ole huomioitu.
Sinällään lentoaseman alueella sijaitseva rahtiterminaali, johon rahti tuodaan maakuljetus-ajoneuvolla ja edelleen kuljetetaan ilma-aluksella, ei eroa vastaavasta maakuljetuksissa käy-tettävästä terminaalista kiinteistö- ja toimitilaturvallisuuden osalta. Molemmissa on tavoit-teena säilyttää turvallinen, katkeamaton kuljetusketju, jossa asiakkaan rahtina lähettämää omaisuutta pyritään suojelemaan vahingoittumiselta ja varkauksilta.
Lentoaseman rahtiterminaalin osalta näkökulma terrorismin mahdollisuuteen korostuu ja tar-kemmin pyritään estämään myös luvattoman tavaran ja materiaalin kulkeutuminen terminaa-lin sisäpuolelle ja sieltä edelleen ilma-alukseen. Tätä ei ole nähty vielä ongelmana tai poten-tiaalisena tapahtumana maakuljetusten puolella.
Opinnäytetyö ei varsinaisesti ole tutkimustyö. Ennemminkin kyseessä on kehittämistyö, jossa on käytetty menetelmänä lähdeaineiston sisällön analysointia ja turvallisuusasiantuntijan teemahaastattelua. Keskeistä lähdeaineiston sisällönanalysoinnissa oli sen vertaileva näkö-kulma. Lähdeaineiston sisältöä vertailtiin keskenään siinä esiintyvän käsitteistön avulla, jol-loin saatiin esille lähdeaineiston yhtäläisyydet ja eroavaisuudet. Käsiteltävä aihealue on ra-jattu koskemaan vain rahtiterminaalin kiinteistö- ja toimitilaturvallisuutta (fyysistä turvalli-suutta).
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi raportti, joka käsittelee lentoaseman alueella sijaitse-van rahtiterminaalin kiinteistö- ja toimitilaturvallisuutta. Raportin lisäksi lopputuloksena syn-tyi työkirja, jonka avulla lukijan on nopea ja helppo muodostaa käsitys niistä kiinteistö- ja toimitilaturvallisuuden osa-alueista, joihin rahtiterminaalin suunnittelussa on kiinnitettävä huomioita.
Lentoasemien tai lentopaikkojen rakentamista ja ylläpitoa ohjaava lainsäädäntö ei ota huo-mioon lentoasemalla sijaitsevia rahtiterminaaleja. Myöskään Euroopan parlamentin ja neuvos-ton asetus 2008/300, joka käsittelee siviili-ilmailun turvaamista, ei ota huomioon rahtitermi-naalien kiinteistö- ja toimitilaturvallisuusvaatimuksia. Eurooppalaisissa ilmailumääräyksissä-kään asiaa ei ole huomioitu.
Sinällään lentoaseman alueella sijaitseva rahtiterminaali, johon rahti tuodaan maakuljetus-ajoneuvolla ja edelleen kuljetetaan ilma-aluksella, ei eroa vastaavasta maakuljetuksissa käy-tettävästä terminaalista kiinteistö- ja toimitilaturvallisuuden osalta. Molemmissa on tavoit-teena säilyttää turvallinen, katkeamaton kuljetusketju, jossa asiakkaan rahtina lähettämää omaisuutta pyritään suojelemaan vahingoittumiselta ja varkauksilta.
Lentoaseman rahtiterminaalin osalta näkökulma terrorismin mahdollisuuteen korostuu ja tar-kemmin pyritään estämään myös luvattoman tavaran ja materiaalin kulkeutuminen terminaa-lin sisäpuolelle ja sieltä edelleen ilma-alukseen. Tätä ei ole nähty vielä ongelmana tai poten-tiaalisena tapahtumana maakuljetusten puolella.
Opinnäytetyö ei varsinaisesti ole tutkimustyö. Ennemminkin kyseessä on kehittämistyö, jossa on käytetty menetelmänä lähdeaineiston sisällön analysointia ja turvallisuusasiantuntijan teemahaastattelua. Keskeistä lähdeaineiston sisällönanalysoinnissa oli sen vertaileva näkö-kulma. Lähdeaineiston sisältöä vertailtiin keskenään siinä esiintyvän käsitteistön avulla, jol-loin saatiin esille lähdeaineiston yhtäläisyydet ja eroavaisuudet. Käsiteltävä aihealue on ra-jattu koskemaan vain rahtiterminaalin kiinteistö- ja toimitilaturvallisuutta (fyysistä turvalli-suutta).
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi raportti, joka käsittelee lentoaseman alueella sijaitse-van rahtiterminaalin kiinteistö- ja toimitilaturvallisuutta. Raportin lisäksi lopputuloksena syn-tyi työkirja, jonka avulla lukijan on nopea ja helppo muodostaa käsitys niistä kiinteistö- ja toimitilaturvallisuuden osa-alueista, joihin rahtiterminaalin suunnittelussa on kiinnitettävä huomioita.