Päivittäistavarabrändien Internet-pohjainen kuluttajasuhdemarkkinointi Case: Lambi
Taponen, Mikko (2009)
Taponen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062444
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Lohja
Liiketalouden koulutusohjelma
Palveluliiketoiminta ja asiakkuudenhallinta
Mikko Taponen
Päivittäistavarabrändien Internet-pohjainen kuluttajasuhdemarkkinointi Case: Lambi
Vuosi 2009 Sivumäärä 86
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajat hahmottavat ja reagoivat markkinointitoimenpiteisiin sekä minkälaisia vaikutteita lisäeduilla oli kuluttajien ostopäätösten tekoon. Opinnäytetyö tehtiin liiketoimintakeskeisenä tutkimuksena yhdessä toimeksiantaja DeusPak Interactive Oy ja Lambi brändin kanssa.
Empiria tehtiin kvantitatiivisella tutkimuksella. Tutkimus käsitteli kuluttajien suhtautumisia ostopäätöksiin lisäetujen vaikuttamisella. Tutkimus selvitti, minkälaisena Lambi koetaan ja mitkä asiat ostopäätökseen vaikuttavat. Tutkimus toi ilmi, minkälainen tuote on ja minkälaisia arvoja Lambi edustaa kuluttajien mielessä.
Tutkimus osoitti, että lisäedut vaikuttavat kuluttajien käytökseen. Tutkimus toi esille lisäetujen merkityksen ostopäätöksissä. Lambin tuotteissa tarjolla olevat lisäedut antavat kuluttajille lisäarvoa ja motivointia. Lisäetujen houkuttelevaisuus vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Kuluttajien mielestä lisäetujen määrällä sekä monipuolisuudella voidaan vaikuttaa ostopäätösten tekoon. Tulosten mukaan Lambi on tunnettu kuluttajien keskuudessa ja mielikuvat brändistä ovat positiiviset. Tulokset osoittivat, että kuluttajat pyrkivät olemaan uskollisia ja lojaaleja sekä pitkäaikaisia käyttäjiä. Lambin tuotteita pidettiin erinomaisina ja laadukkaina. Tuotteita ostaessa laatu nousee esiin ennen hintaa ja pakkausta. Erilaisilla asiakkuus- tai keräilyohjelmilla oli tulosten mukaan vaikutus ostoksien tekemisessä.
Tutkimuksen kokonaisvastausten laajuus yllätti ja tuloksia pidettiin positiivisena sekä luotettavana. Vastaajien määrässä suurin osa muodostui naisista ja lapsiperheistä, iältään 20-50. Tutkimus antoi tuloksia mihin osiin tulee panostaa markkinointipromootiossa. Tutkimus myös osoitti että kuluttajien mielestä digitaalinen markkinointi on kiinnostavaa ja helppoa vastaanottaa.
Lisäetujen määrään ja valikoimaan on kiinnitettävä huomiota motivoinnin kasvattamiseksi. Kuluttajille on annettava enemmän vaikutusmahdollisuuksia keräilyohjelmien suunnittelemiseen. Vuorovaikutuksen lisääntyminen interaktiivisella markkinoinnilla luo aktiivista kuvaa brändistä. Kontaktin luonti käy parhaiten tarjouksissa ja tehokkain tapa saada tietoa kuluttajan kannalta oli tuotteen pakkaus itsessään.
Lambin markkinointivaikuttajien ja toimeksiantajan mukaan tutkimus tullaan aikanaan suorittamaan muissa Pohjoismaissa.
Asiasanat: kuluttajasuhde, suhdemarkkinointi, brändi, brändiuskollisuus, digitaalinen markkinointi ja interaktiivinen markkinointi.
Laurea Lohja
Liiketalouden koulutusohjelma
Palveluliiketoiminta ja asiakkuudenhallinta
Mikko Taponen
Päivittäistavarabrändien Internet-pohjainen kuluttajasuhdemarkkinointi Case: Lambi
Vuosi 2009 Sivumäärä 86
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajat hahmottavat ja reagoivat markkinointitoimenpiteisiin sekä minkälaisia vaikutteita lisäeduilla oli kuluttajien ostopäätösten tekoon. Opinnäytetyö tehtiin liiketoimintakeskeisenä tutkimuksena yhdessä toimeksiantaja DeusPak Interactive Oy ja Lambi brändin kanssa.
Empiria tehtiin kvantitatiivisella tutkimuksella. Tutkimus käsitteli kuluttajien suhtautumisia ostopäätöksiin lisäetujen vaikuttamisella. Tutkimus selvitti, minkälaisena Lambi koetaan ja mitkä asiat ostopäätökseen vaikuttavat. Tutkimus toi ilmi, minkälainen tuote on ja minkälaisia arvoja Lambi edustaa kuluttajien mielessä.
Tutkimus osoitti, että lisäedut vaikuttavat kuluttajien käytökseen. Tutkimus toi esille lisäetujen merkityksen ostopäätöksissä. Lambin tuotteissa tarjolla olevat lisäedut antavat kuluttajille lisäarvoa ja motivointia. Lisäetujen houkuttelevaisuus vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Kuluttajien mielestä lisäetujen määrällä sekä monipuolisuudella voidaan vaikuttaa ostopäätösten tekoon. Tulosten mukaan Lambi on tunnettu kuluttajien keskuudessa ja mielikuvat brändistä ovat positiiviset. Tulokset osoittivat, että kuluttajat pyrkivät olemaan uskollisia ja lojaaleja sekä pitkäaikaisia käyttäjiä. Lambin tuotteita pidettiin erinomaisina ja laadukkaina. Tuotteita ostaessa laatu nousee esiin ennen hintaa ja pakkausta. Erilaisilla asiakkuus- tai keräilyohjelmilla oli tulosten mukaan vaikutus ostoksien tekemisessä.
Tutkimuksen kokonaisvastausten laajuus yllätti ja tuloksia pidettiin positiivisena sekä luotettavana. Vastaajien määrässä suurin osa muodostui naisista ja lapsiperheistä, iältään 20-50. Tutkimus antoi tuloksia mihin osiin tulee panostaa markkinointipromootiossa. Tutkimus myös osoitti että kuluttajien mielestä digitaalinen markkinointi on kiinnostavaa ja helppoa vastaanottaa.
Lisäetujen määrään ja valikoimaan on kiinnitettävä huomiota motivoinnin kasvattamiseksi. Kuluttajille on annettava enemmän vaikutusmahdollisuuksia keräilyohjelmien suunnittelemiseen. Vuorovaikutuksen lisääntyminen interaktiivisella markkinoinnilla luo aktiivista kuvaa brändistä. Kontaktin luonti käy parhaiten tarjouksissa ja tehokkain tapa saada tietoa kuluttajan kannalta oli tuotteen pakkaus itsessään.
Lambin markkinointivaikuttajien ja toimeksiantajan mukaan tutkimus tullaan aikanaan suorittamaan muissa Pohjoismaissa.
Asiasanat: kuluttajasuhde, suhdemarkkinointi, brändi, brändiuskollisuus, digitaalinen markkinointi ja interaktiivinen markkinointi.
