Asiakaslähtöinen ympäristötyö Joensuun Sokos Hotel Vaakunassa
Rönkkö, Aki (2011)
Rönkkö, Aki
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275013
Tiivistelmä
Hotellissa tehtävä työ on tärkeää ympäristön suojelun ja etenkin asiakastyytyväisyyden kannalta. Lisäksi ympäristönsuojelun lisäksi voidaan vaikuttaa kuluihin energian ja vedenkulutuksen sekä jätteiden käsittelyn osalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tällä hetkellä tehtävä ympäristötyö vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen, ja miten ihmisten käyttäytyminen eroaa koti- ja hotelliympäristössä. Lisäksi toimeksiantajalle haluttiin antaa tietoa ympäristötyön tämänhetkisestä tasosta sekä antaa kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin informoitua kyselyä, jossa lomakkeet jaettiin vastaajille ja he vastasivat kyselyyn itse. Kysely toteutettiin hotellin aamiaisella ja aihealueina olivat energian ja veden säästäminen, jätteiden kierrättäminen ja ympäristöarvojen vaikutus hotellin valintaan.
Kyselyn tuloksista selvisi, että vastaajat ovat ekologisia sekä koti- että hotelliympäristöissä. Kuitenkin tuloksissa oli viitteitä, että hotelliympäristössä energian ja veden säästäminen vähentyy verrattuna kotiympäristöön. Hotellissa tehtävällä ympäristötyöllä ei ole negatiivisia vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ympäristötyötä kannattaa tehdä hotelliympäristössä
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin informoitua kyselyä, jossa lomakkeet jaettiin vastaajille ja he vastasivat kyselyyn itse. Kysely toteutettiin hotellin aamiaisella ja aihealueina olivat energian ja veden säästäminen, jätteiden kierrättäminen ja ympäristöarvojen vaikutus hotellin valintaan.
Kyselyn tuloksista selvisi, että vastaajat ovat ekologisia sekä koti- että hotelliympäristöissä. Kuitenkin tuloksissa oli viitteitä, että hotelliympäristössä energian ja veden säästäminen vähentyy verrattuna kotiympäristöön. Hotellissa tehtävällä ympäristötyöllä ei ole negatiivisia vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ympäristötyötä kannattaa tehdä hotelliympäristössä