Kehittyminen ICT-alan asiantuntijarooliin
Okkonen, Aleksi (2020)
Okkonen, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281674
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin harjoittelijan kehityspolkua kohti asiantuntijan roolia ICT-alalla 10 viikon ajan. Seuranta sijoittui kahdeksan kuukauden traineejakson lopulle, aikavälille 23.9 – 1.12.2019. Työnantaja on Suomessa toimiva ICT-palveluita
tarjoava keskus. Opinnäytetyön tavoitteena oli harjoittelijan ammattitaidon kehittäminen sekä valmistaminen ICT-alan asiantuntijaroolia varten. Viikoittaisten analyysien avulla löydettiin uusia kehittämiskohteita siihen, miten harjoittelijasta tulisi ammattitaitoisempi työssään. Itsensä kehittämisen lisäksi kehittämisen kohteena olivat myös kollegat sekä muut asiantuntijat työympäristössä. Analyysien aiheet ja kehitysideat perustuivat kirjallisiin lähdemateriaaleihin sekä tekijän omiin oivalluksiin. Viikkojen edetessä päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tuloksena syntyi myös kaksi kehitysideaa organisaation sisältä. Ensimmäinen liittyi tiimin yhtenäisen ohjekatalogin luontiin sekä Microsoft Teams -yhteistyöalustan hyötykäyttöön. Toisena kehittämisideana oli starttipaketin valmistaminen seuraavan vuoden trainee-jakson uusille harjoittelijoille. Molemmat kehitysideat perustuivat harjoittelijan tekemiin havaintoihin uutena työntekijänä sekä tiimissä työskentelyyn. Havaintoja tukivat tarkoin valitut lähdemateriaalit.
tarjoava keskus. Opinnäytetyön tavoitteena oli harjoittelijan ammattitaidon kehittäminen sekä valmistaminen ICT-alan asiantuntijaroolia varten. Viikoittaisten analyysien avulla löydettiin uusia kehittämiskohteita siihen, miten harjoittelijasta tulisi ammattitaitoisempi työssään. Itsensä kehittämisen lisäksi kehittämisen kohteena olivat myös kollegat sekä muut asiantuntijat työympäristössä. Analyysien aiheet ja kehitysideat perustuivat kirjallisiin lähdemateriaaleihin sekä tekijän omiin oivalluksiin. Viikkojen edetessä päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tuloksena syntyi myös kaksi kehitysideaa organisaation sisältä. Ensimmäinen liittyi tiimin yhtenäisen ohjekatalogin luontiin sekä Microsoft Teams -yhteistyöalustan hyötykäyttöön. Toisena kehittämisideana oli starttipaketin valmistaminen seuraavan vuoden trainee-jakson uusille harjoittelijoille. Molemmat kehitysideat perustuivat harjoittelijan tekemiin havaintoihin uutena työntekijänä sekä tiimissä työskentelyyn. Havaintoja tukivat tarkoin valitut lähdemateriaalit.