Elämyspalvelujen kehittäminen: Seikkailupuisto Korkee
Pullinen, Lauri (2020)
Pullinen, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan seikkailupuistoon ja sen ympäristöön sekä ulkoilmaan soveltuvia uusia aktiviteettipalveluja. Elämyspalvelujen kehittäminen kohdentui Seikkailupuisto Korkeen ohjelmapalveluihin. Seikkailupuisto Korkee on ulkoilmaseikkailupuisto, jonka puistot sijaitsevat Helsingin Mustikkamaalla ja Paloheinässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimusmenetelmien kautta havaituista aktiviteeteista tuotekortit, joiden avulla toimeksiantaja saa tukea palvelun mahdolliseen tuotteistamiseen. Toiminnallinen opinnäytetyö elämyspalvelujen kehittäminen toteutettiin syyskuun 2019 – tammikuun 2020 aikana.
Tietoperustassa käsitellään matkailun ohjelmapalveluja, elämystä ja palvelujen kehittämistä. Keskeiset käsitteet kuvaavat toimialaa ja opinnäytetyön aihetta syvemmin. Raportissa tuodaan esille myös alan toimintaympäristöä ja seikkailutoimintaan liittyviä osa–alueita, seikkailua, luontoa, liikuntaa ja virkistystä. Opinnäytetyön ja teorian tukena käytettiin alan kirjallisuutta, artikkeleita ja raportteja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä ja lopputuotoksen apuna käytettiin net scouting - tiedonkeruuta ja benchmarking-vertaiskehittämistä. Menetelmien avulla tutkittiin aiheen tarkoituksen mukaisesti kilpailun ja kiinnostavuuden kannalta uusia aktiviteetteja, jotka olisivat mahdollisia toteuttaa toimeksiantajan puistoissa. Tutkimusmenetelmien kautta havaitut aktiviteetit koostettiin raporttiin tuote – ehdotuksiksi, joiden kiinnostavuutta mitattiin myös verkkokyselyn muodossa. Lopputuotoksena jokaisesta tuote – ehdotuksesta muodostui tuotekortti, joka kertoo oleellisen tiedon kyseisestä aktiviteetista ja sen hankintakanavista. Tuotekortit ovat tarkoitettu toimeksiantajan käyttöön, joilla he saavat tukea palvelujen kehittämiseen ja tuotteen mahdolliseen hankintaan sekä tuotteistamiseen.
Tietoperustassa käsitellään matkailun ohjelmapalveluja, elämystä ja palvelujen kehittämistä. Keskeiset käsitteet kuvaavat toimialaa ja opinnäytetyön aihetta syvemmin. Raportissa tuodaan esille myös alan toimintaympäristöä ja seikkailutoimintaan liittyviä osa–alueita, seikkailua, luontoa, liikuntaa ja virkistystä. Opinnäytetyön ja teorian tukena käytettiin alan kirjallisuutta, artikkeleita ja raportteja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä ja lopputuotoksen apuna käytettiin net scouting - tiedonkeruuta ja benchmarking-vertaiskehittämistä. Menetelmien avulla tutkittiin aiheen tarkoituksen mukaisesti kilpailun ja kiinnostavuuden kannalta uusia aktiviteetteja, jotka olisivat mahdollisia toteuttaa toimeksiantajan puistoissa. Tutkimusmenetelmien kautta havaitut aktiviteetit koostettiin raporttiin tuote – ehdotuksiksi, joiden kiinnostavuutta mitattiin myös verkkokyselyn muodossa. Lopputuotoksena jokaisesta tuote – ehdotuksesta muodostui tuotekortti, joka kertoo oleellisen tiedon kyseisestä aktiviteetista ja sen hankintakanavista. Tuotekortit ovat tarkoitettu toimeksiantajan käyttöön, joilla he saavat tukea palvelujen kehittämiseen ja tuotteen mahdolliseen hankintaan sekä tuotteistamiseen.