Valokuvausmenetelmän käyttö henkilökohtaisessa valmentamisessa työpajanuorten voimaantumisessa
Jonsson, Virpi (2011)
Jonsson, Virpi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025611
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on nuorten lisääntynyt työttömyys ja jääminen koulutuksen ulkopuolelle. Nuorten työpajatoiminta on yksi menetelmä nuorisotyöttömyyden ehkäisemiseksi ja elämänkulun vahvistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää
Kotkan - Haminan seudun koulutuskuntayhtymän, Rannikkopajojen pajatoimintaan osallistuvien nuorten kokemuksia
valokuvausmenetelmästä ja kuvaamisen voimaannuttamisen kokemuksista sekä kehittää uusi työmenetelmä pajalle.
Valokuvausprosessiin osallistui kolmetoista (N=13) vapaaehtoista pajanuorta. Kaksi kuukautta kestävä prosessi sisälsi neljä kuvauskertaa, aloitustapaamisen ja kuvien
katselutilaisuuden kahdessa eri ryhmässä. Valokuvausprosessin lopputapahtumaksi järjestettiin kaikille avoin valokuvausnäyttely. Tutkimuksen lähestymistapa oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kolmea menetelmää, jotka olivat työpajaohjaajalle tehty haastattelu, työpajaohjaajan päiväkirjamerkinnät sekä nuorille suunnattu sähköinen kysely, johon kaikki prosessiin osallistuneet nuoret vastasivat. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin deduktiivisesti eli teorialähtöisesti
Webropol-järjestelmän avulla. Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto on analysoitu deduktiivis-induktiivisisesti eli
teoria-aineistona.
Tutkimuksen kyselytulos osoitti, että suurin osa nuorista piti voimaannuttavaa valokuvausprosessia melko tai erittäin hyvänä. Nuoret tiesivät, mitä halusivat. He ottivat vastuuta itsestään sekä muista ryhmän jäsenistä. Nuorten näkemys itsestä muuttui valokuvien avulla, he tekivät matkan itseensä ja löysivät sisäisen voimansa. Yhteinen henki, arvot sekä yhteinen tapa toimia löydettiin yhdessä valokuvausretkien aikana. Nuoret kokivat onnistumista ja itseluottamus kehittyi. Valokuvausprosessi oli nuorille tärkeä, koska heitä arvostettiin, heitä haluttiin kuvata ja heidän kuvansa ikuistettiin. Nuoret uskalsivat heittäytyä ja ylittää rajansa kuvauksissa. Ohjaajan ja nuorten kokemukset sekä valokuvat todentavat, että nuoret tunsivat voimaantumisen kokemuksia.
Tutkimuksessa käy ilmi, että voimaannuttavaa valokuvausprosessia voidaan käyttää uutena innovatiivisena menetelmänä nuorten työpajatoiminnassa. Tutkimuksen
tuloksena on tehty koonti ohjaajan käyttämistä työmenetelmistä. Menetelmää tullaan jatkossakin käyttämään Rannikkopajoilla. Jatkotutkimusta voisi tehdä työttömien aikuisten keskuudessa ja menetelmän kehittämistä interventioon liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää
Kotkan - Haminan seudun koulutuskuntayhtymän, Rannikkopajojen pajatoimintaan osallistuvien nuorten kokemuksia
valokuvausmenetelmästä ja kuvaamisen voimaannuttamisen kokemuksista sekä kehittää uusi työmenetelmä pajalle.
Valokuvausprosessiin osallistui kolmetoista (N=13) vapaaehtoista pajanuorta. Kaksi kuukautta kestävä prosessi sisälsi neljä kuvauskertaa, aloitustapaamisen ja kuvien
katselutilaisuuden kahdessa eri ryhmässä. Valokuvausprosessin lopputapahtumaksi järjestettiin kaikille avoin valokuvausnäyttely. Tutkimuksen lähestymistapa oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kolmea menetelmää, jotka olivat työpajaohjaajalle tehty haastattelu, työpajaohjaajan päiväkirjamerkinnät sekä nuorille suunnattu sähköinen kysely, johon kaikki prosessiin osallistuneet nuoret vastasivat. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin deduktiivisesti eli teorialähtöisesti
Webropol-järjestelmän avulla. Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto on analysoitu deduktiivis-induktiivisisesti eli
teoria-aineistona.
Tutkimuksen kyselytulos osoitti, että suurin osa nuorista piti voimaannuttavaa valokuvausprosessia melko tai erittäin hyvänä. Nuoret tiesivät, mitä halusivat. He ottivat vastuuta itsestään sekä muista ryhmän jäsenistä. Nuorten näkemys itsestä muuttui valokuvien avulla, he tekivät matkan itseensä ja löysivät sisäisen voimansa. Yhteinen henki, arvot sekä yhteinen tapa toimia löydettiin yhdessä valokuvausretkien aikana. Nuoret kokivat onnistumista ja itseluottamus kehittyi. Valokuvausprosessi oli nuorille tärkeä, koska heitä arvostettiin, heitä haluttiin kuvata ja heidän kuvansa ikuistettiin. Nuoret uskalsivat heittäytyä ja ylittää rajansa kuvauksissa. Ohjaajan ja nuorten kokemukset sekä valokuvat todentavat, että nuoret tunsivat voimaantumisen kokemuksia.
Tutkimuksessa käy ilmi, että voimaannuttavaa valokuvausprosessia voidaan käyttää uutena innovatiivisena menetelmänä nuorten työpajatoiminnassa. Tutkimuksen
tuloksena on tehty koonti ohjaajan käyttämistä työmenetelmistä. Menetelmää tullaan jatkossakin käyttämään Rannikkopajoilla. Jatkotutkimusta voisi tehdä työttömien aikuisten keskuudessa ja menetelmän kehittämistä interventioon liittyen.