YHTEISÖLLISYYDEN JA NUORTEN OSALLISUUDEN KEHITTÄMINEN NUORISOKOTI TUKKARILLA
Hynynen, Eva (2011)
Hynynen, Eva
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten yhteisöllisyyttä ja nuorten osallisuutta voidaan kehittää Nuorisokoti Tukkarilla. Tukkari on Porvoon kaupungin ylläpitämä seitsemänpaikkainen lastensuojelulaitos, joka on tarkoitettu tilapäiseksi tai pidempiai-kaiseksi kodiksi porvoolaisille 13 - 21-vuotiaille nuorille silloin, kun he eivät voi asua kotonaan.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kolmessa fokusryh-mäkeskustelussa. Keskustelijoina olivat nuorisokodin työntekijät. Fokusryhmäkes-kusteluiden lähtökohtana käytettiin nuorisokodin nuorten kanssa käytyjä keskuste¬luja, kahta osallisuuden porrasmallia sekä yhteisökasvatuksen periaatteita. Fokusryh-mäkeskusteluissa keskeisiä ja toistuvia teemoja olivat yhteisöllisyys, osallisuus, oh-jaajien asenne ja panos työhön, mahdollisuuden antaminen nuorille sekä konkreettiset muutokset nuorisokodin toimintatavoissa.
Tutkimuksen aineistosta kävi ilmi, että fokusryhmäkeskusteluihin osallistuneiden oh-jaajien mukaan yhteisöllisyys ja osallisuus kulkevat käsi kädessä ja toisiaan täyden¬täen. Tekemällä yhdessä nuorten kanssa, kannustamalla ja olemalla itse esimerkkinä, voidaan nuoria haastaa osallistumaan. Aineiston perusteella voitiin myös päätellä, että nuorten osallisuutta voi lisätä ja kehittää antamalla nuorille mahdollisuus osallis¬tumiseen. Mahdollisuuden ohella on nuorille annettava sopivassa määrin myös vas¬tuuta.
Yhteisöllisyys ja nuorten osallisuus eivät synny hetkessä. Ne vaativat aikaa sekä tie-toista ja aktiivista työskentelyä. Pitkäjänteisellä ja johdonmukaisella työskentelyllä päästään myös ennen pitkää osallisuuteen asti. Osallisuuden lisääntyminen tukee yh-teisöllisyyden kehittymistä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kolmessa fokusryh-mäkeskustelussa. Keskustelijoina olivat nuorisokodin työntekijät. Fokusryhmäkes-kusteluiden lähtökohtana käytettiin nuorisokodin nuorten kanssa käytyjä keskuste¬luja, kahta osallisuuden porrasmallia sekä yhteisökasvatuksen periaatteita. Fokusryh-mäkeskusteluissa keskeisiä ja toistuvia teemoja olivat yhteisöllisyys, osallisuus, oh-jaajien asenne ja panos työhön, mahdollisuuden antaminen nuorille sekä konkreettiset muutokset nuorisokodin toimintatavoissa.
Tutkimuksen aineistosta kävi ilmi, että fokusryhmäkeskusteluihin osallistuneiden oh-jaajien mukaan yhteisöllisyys ja osallisuus kulkevat käsi kädessä ja toisiaan täyden¬täen. Tekemällä yhdessä nuorten kanssa, kannustamalla ja olemalla itse esimerkkinä, voidaan nuoria haastaa osallistumaan. Aineiston perusteella voitiin myös päätellä, että nuorten osallisuutta voi lisätä ja kehittää antamalla nuorille mahdollisuus osallis¬tumiseen. Mahdollisuuden ohella on nuorille annettava sopivassa määrin myös vas¬tuuta.
Yhteisöllisyys ja nuorten osallisuus eivät synny hetkessä. Ne vaativat aikaa sekä tie-toista ja aktiivista työskentelyä. Pitkäjänteisellä ja johdonmukaisella työskentelyllä päästään myös ennen pitkää osallisuuteen asti. Osallisuuden lisääntyminen tukee yh-teisöllisyyden kehittymistä.