KELAN ASIAKKAIDEN JA TOIMIHENKILÖIDEN KOKEMUKSET TYÖKYKYNEUVONNAN VAIKUTTAVUUDESTA
Liukka, Kaisa (2011)
Liukka, Kaisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025476
Tiivistelmä
Kelassa käynnistyi vuonna 2009 Kyky-hanke. Hankkeen tavoitteena on edistää sairauspäivärahalla olevan asiakkaan työhön paluuta ja estää työkyvyttömyyden pitkittyminen. Sairauspäivärahaa saaneiden asiakkaiden joukosta poimitaan kriteerein avulla ne, jotka tarvitsevat erityistä tukea työhön paluuseen. Kyky-hankkeen osana pilotoitiin työkykyneuvontaprosessi. Työkykyneuvontaprosessissa työkykyneuvoja selvittää asiakkaan tutkimus- ja kuntoutustarpeen. Työkykyneuvoja ohjaa asiakkaan hänelle sopiviin palveluihin tai tukitoimiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida vaikuttiko työkykyneuvonta asiakkaan tilanteeseen ja mitkä ovat toimihenkilöiden kokemukset siitä, miten ja keiden kohdalla työkykyneuvonta vaikuttaa.
Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö. Tutkimuksen kohteena olivat 49 pilotin aikana työkykyneuvontaan osallistunutta asiakasta Kymenlaakson vakuutuspiiristä sekä Kelan toimihenkilöt, jotka haastattelivat asiakkaat osana työkykyneuvontaprosessia. Asiakkaille lähetettiin postikysely, johon vastasi 16 asiakasta. Kyselyn vastausprosentti oli 33 %. Kelan toimihenkilöt haastateltiin asiakkaiden vastausten lukemisen jälkeen. Haastateltavia oli kaksi.
Enemmistö asiakkaista oli kyselyn ajankohtana suuntautunut selvästi ajatukseen työkyvyttömyyseläkkeestä. Asiakkaat olivat vastanneet melko suppeasti työkykyneuvontaan koskeviin kysymyksiin. Asiakkaat kokivat saaneensa uutta tietoa eri etuisuuksista ja kuntoutuksesta työkykyneuvojilta. Toimihenkilöiden haastatteluiden perusteella työkykyneuvonnan vaikuttavuus syntyy asiakkaan tilanteeseen sopivan tiedon antamisella sekä asiakkaan ohjaamisella. Myös asiakkaan elämäntilanteella ja motivaatiolla koetaan olevan vaikutusta positiivisen muutoksen syntyyn.
Opinnäytetyö on laadullinen opinnäytetyö. Tutkimuksen kohteena olivat 49 pilotin aikana työkykyneuvontaan osallistunutta asiakasta Kymenlaakson vakuutuspiiristä sekä Kelan toimihenkilöt, jotka haastattelivat asiakkaat osana työkykyneuvontaprosessia. Asiakkaille lähetettiin postikysely, johon vastasi 16 asiakasta. Kyselyn vastausprosentti oli 33 %. Kelan toimihenkilöt haastateltiin asiakkaiden vastausten lukemisen jälkeen. Haastateltavia oli kaksi.
Enemmistö asiakkaista oli kyselyn ajankohtana suuntautunut selvästi ajatukseen työkyvyttömyyseläkkeestä. Asiakkaat olivat vastanneet melko suppeasti työkykyneuvontaan koskeviin kysymyksiin. Asiakkaat kokivat saaneensa uutta tietoa eri etuisuuksista ja kuntoutuksesta työkykyneuvojilta. Toimihenkilöiden haastatteluiden perusteella työkykyneuvonnan vaikuttavuus syntyy asiakkaan tilanteeseen sopivan tiedon antamisella sekä asiakkaan ohjaamisella. Myös asiakkaan elämäntilanteella ja motivaatiolla koetaan olevan vaikutusta positiivisen muutoksen syntyyn.