Äänenkäytön yleisimmät ongelmat ja niiden korjaaminen
Ojala, Hanne-Reetta (2019)
Ojala, Hanne-Reetta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291797
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yleisiä äänenkäytön ongelmia ja ääneen vaikuttavia tekijöitä ja kuinka niitä voidaan lähteä korjaamaan. Taustatietoa haettiin erilaisista kirjallisista lähteistä sekä omasta kokemuksesta sekä oppilaana että opettajana.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty laulunopettajille suunnattua nettikyselyä. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa äänenkäytön ongelmista, joita yleensä opetuksessa havaitaan. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa niiden tunnistamiseen ja korjaamiseen erilaisin harjoittein. Opinnäytetyö auttoi selventämään omia ajatuksia hyvästä äänenkäytöstä ja inspiroi kehittämään uudenlaisia harjoituksia tulevaisuudessa. This thesis explores common voice problems and the factors that have an influence on voice and how the problems can be corrected. Background information was sought from various written sources, and from both the author’s own experience both as a student and as a teacher.
An online survey directed to vocal teachers was used in this thesis. The purpose of the survey was to gain insight into the problems of voice use that are commonly encountered in teaching. In addition, the aim was to obtain information to identify and correct them through various exercises. The thesis helped to clarify the author’s own thoughts on healthy voice and inspired her to develop new kinds of exercises in the future.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty laulunopettajille suunnattua nettikyselyä. Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa äänenkäytön ongelmista, joita yleensä opetuksessa havaitaan. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa niiden tunnistamiseen ja korjaamiseen erilaisin harjoittein. Opinnäytetyö auttoi selventämään omia ajatuksia hyvästä äänenkäytöstä ja inspiroi kehittämään uudenlaisia harjoituksia tulevaisuudessa.
An online survey directed to vocal teachers was used in this thesis. The purpose of the survey was to gain insight into the problems of voice use that are commonly encountered in teaching. In addition, the aim was to obtain information to identify and correct them through various exercises. The thesis helped to clarify the author’s own thoughts on healthy voice and inspired her to develop new kinds of exercises in the future.