Tyttö onnellinen : Käsikirja motivointimenetelmistä lapsen ja nuoren auttamismenetelmänä
Lappalainen, Kaija (2011)
Lappalainen, Kaija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015441
Tiivistelmä
Olen tehnyt opinnäytetyöni Iisalmessa sijaitsevalle lastensuojeluyksikölle Lasten Koti Oivalle. OIVA:lla on arvot, jotka ovat johdateltu muun muassa lastensuojelulaista. Arvoja on yhteensä kuusi, joista yksi ohjasi opinnäytetyötäni, innovaativuus. Innovaativuuteen kuuluvat esimerkiksi lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja sekä heidän kuntouttaminen niin, että heidän omat taitonsa kehittyisivät ja lisääntyisivät. OIVA on toteuttanut innovatiivisuutta kehittämällä suunnitelmallisesti uusia menetelmiä.
Opinnäytetyöni avulla olin kehittämässä Lasten Koti Oivalle uuden toimintamallin. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää mitkä motivointimenetelmät motivoivat lasta ja nuorta oppimaan uutta. Lähestyin aihetta tutkimus- ja kehittämisnäkökulman avulla. Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia tilaajan työyhteisölle käsikirja. Käsikirja voi motivoida työyhteisöä käyttämään menetelmää.
Opinnäytetyöni oli aineistolähtöinen. Keräsin aineistoa Jyväskylän yliopiston tietokannasta sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun tiedonhaulla. Keräsin aineistoja myös internetin kautta, josta merkityksellisimmäksi tiedonkeruun aikana osoittautui Ratkes-nettisivusto. Aineistojen perusteella jouduin miettimään tavoiteltavan tiedon laatua. Tiedonkeruussa jouduin miettimään, onko opinnäytetyöni sisältö ja siinä käytettävät lähteet OIVA:lle merkityksellisiä laadun parantumiselle. Merkityksellisten lähteiden ja teoriapohjaan nojaten kokosin OIVA: n käyttöön käsikirjan. Käsikirja on tehty Microsoft Publisher-ohjelmalla, ja se on kuvitettu kahdeksansivuinen tuote. Työntilaajalla on lupa jakaa tuotetta yhteistyökumppaneiden käyttöön.
Opinnäytetyöni antaa mahdollisuuden jatkotutkimusaiheelle. Myöhemmässä vaiheessa motivointimenetelmän hyödyistä ja haitoista voitaisiinkin tutkia tietyille ongelman omaavan lasten ja nuorten kohdalla. Jatkotutkimus olisi aiheellinen, koska sen tuloksellisuutta OIVA voisi markkinoida tulevaisuudessa erikoisosaamisena.
Opinnäytetyöni avulla olin kehittämässä Lasten Koti Oivalle uuden toimintamallin. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää mitkä motivointimenetelmät motivoivat lasta ja nuorta oppimaan uutta. Lähestyin aihetta tutkimus- ja kehittämisnäkökulman avulla. Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia tilaajan työyhteisölle käsikirja. Käsikirja voi motivoida työyhteisöä käyttämään menetelmää.
Opinnäytetyöni oli aineistolähtöinen. Keräsin aineistoa Jyväskylän yliopiston tietokannasta sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun tiedonhaulla. Keräsin aineistoja myös internetin kautta, josta merkityksellisimmäksi tiedonkeruun aikana osoittautui Ratkes-nettisivusto. Aineistojen perusteella jouduin miettimään tavoiteltavan tiedon laatua. Tiedonkeruussa jouduin miettimään, onko opinnäytetyöni sisältö ja siinä käytettävät lähteet OIVA:lle merkityksellisiä laadun parantumiselle. Merkityksellisten lähteiden ja teoriapohjaan nojaten kokosin OIVA: n käyttöön käsikirjan. Käsikirja on tehty Microsoft Publisher-ohjelmalla, ja se on kuvitettu kahdeksansivuinen tuote. Työntilaajalla on lupa jakaa tuotetta yhteistyökumppaneiden käyttöön.
Opinnäytetyöni antaa mahdollisuuden jatkotutkimusaiheelle. Myöhemmässä vaiheessa motivointimenetelmän hyödyistä ja haitoista voitaisiinkin tutkia tietyille ongelman omaavan lasten ja nuorten kohdalla. Jatkotutkimus olisi aiheellinen, koska sen tuloksellisuutta OIVA voisi markkinoida tulevaisuudessa erikoisosaamisena.