Kouvolan kaupungin pääkirjaston lasten- ja nuortenosaston sisustussuunnitelma
Rynö, Iiris (2011)
Rynö, Iiris
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105076669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105076669
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sisustussuunnitelman laatimista Kouvolan pääkirjaston lasten- ja nuortenosastolle. Asiakkaan toiveena oli suunnitella visuaalisesti houkutteleva tila, jossa viihtyisivät niin lapset kuin aikuisetkin. Tavoitteena oli myös sijoittaa tilaan elementtejä, jotka antaisivat virikkeitä ja kannustaisivat lasta liikkumaan ja tutkimaan ympäristöä. Värien käytöllä ja tilajaolla on luotu viihtyisä ja toimiva ympäristö. Tärkeää oli olla unohtamatta nuoria ja heidän tarpeitaan. Nuorille suunniteltiin oma tila, joka rajattiin lastenosastosta. Tarkoituksena on saada nuoret kiinnostumaan kirjastonpalveluista ja viettämään aikaa siellä. Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Kouvolan pääkirjasto, jonka yhteyshenkilönä toimi kirjaston johtaja Tuija Lindström.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimusta, joka ilmenee suunnittelun eri vaiheissa. Vierailut eri paikkakuntien kirjastoissa antoivat uutta inspiraatiota ja niiden aikana käytin strukturoimatonta haastattelua hyväkseni. Menetelmien avulla on haettu vastauksia opinnäyteyön tutkimuskysymyksiin: ”Millainen kirjastoympäristö olisi toimiva ja viihtyisä ja joka huomioisi
lasten tarpeita?”. Suunnitteluprosessin alussa ideoidaan ideakarttojen muodossa ja niiden pohjalta jatketaan pohjakuvien ja mallinnuskuvien kautta lopulliseen suunnitelmaan. Työn lopputuloksena syntyneiden suunnitelmien
pohjalta vastataan tutkimuskysymykseen.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimusta, joka ilmenee suunnittelun eri vaiheissa. Vierailut eri paikkakuntien kirjastoissa antoivat uutta inspiraatiota ja niiden aikana käytin strukturoimatonta haastattelua hyväkseni. Menetelmien avulla on haettu vastauksia opinnäyteyön tutkimuskysymyksiin: ”Millainen kirjastoympäristö olisi toimiva ja viihtyisä ja joka huomioisi
lasten tarpeita?”. Suunnitteluprosessin alussa ideoidaan ideakarttojen muodossa ja niiden pohjalta jatketaan pohjakuvien ja mallinnuskuvien kautta lopulliseen suunnitelmaan. Työn lopputuloksena syntyneiden suunnitelmien
pohjalta vastataan tutkimuskysymykseen.