Markkinatieto yrityksen strategiatyön tukena
Kosonen, Juuso (2008)
Kosonen, Juuso
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905092599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905092599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä markkina-analyysi urheilukaupan tavarantoimittajalle. Analyysi käsittelee markkinoiden kokoa ja kasvua sekä rajatun kilpailijaryhmän kehitystä. Tutkittuina maina ovat toimeksiantajan päämarkkina Suomi sekä tärkeimmät vientimaat Saksa, Itävalta, Sveitsi, Ruotsi ja Norja. Työhön on liitetty myös urheilukaupan tulevaisuudennäkymät osuus, joka käsittelee urheilukaupan lähitulevaisuutta. Osion tarkoituksena on tuottaa tietoa alan tulevaisuudennäkymistä toimeksiantajalle.
Teoriaosuus käsittelee yrityksen strategiaa ja yrityksen strategisia tavoitteita. Lisäksi osioon on otettu mukaan analyysit osana strategian luomista, joihin osaltaan tehty tutkimus tuottaa tietoa. Teoriaosuuteen on myös sisällytetty markkinatieto-osio. Osio käsittelee tutkimuksen pääasiallisena tiedon lähteenä olevaa markkinatietoa, sen eri tyyppejä ja hankintaa.
Tutkimus suoritettiin kirjoituspöytätutkimuksena elokuussa 2008. Siinä kerättiin yrityskohtaista sekundääristä markkinatietoa, josta muodostettiin markkina-aluetietoa ja laskettiin markkinaosuuksia ja kasvulukuja. Toimeksiantaja tulee hyödyntämään työtä uuden strategiansa luomisessa. Markkina-analyysia yritys tulee käyttämään sellaisenaan operatiivisessa toiminnassa ja strategiatyössä.
Urheilukauppa on selvästi kärsinyt kahdesta heikosta talvesta. Skandinaviassa kaupat ovat pystyneet tekemään maltillista kasvua, mutta Keski-Euroopassa kaupat eivät ole pystyneet kasvamaan. Toimeksiantajan kilpailijat ovat pystyneet kasvamaan niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Urheilukaupan tulevaisuuteen tulee eniten vaikuttamaan talouden muutokset sekä sääolosuhteet.
Teoriaosuus käsittelee yrityksen strategiaa ja yrityksen strategisia tavoitteita. Lisäksi osioon on otettu mukaan analyysit osana strategian luomista, joihin osaltaan tehty tutkimus tuottaa tietoa. Teoriaosuuteen on myös sisällytetty markkinatieto-osio. Osio käsittelee tutkimuksen pääasiallisena tiedon lähteenä olevaa markkinatietoa, sen eri tyyppejä ja hankintaa.
Tutkimus suoritettiin kirjoituspöytätutkimuksena elokuussa 2008. Siinä kerättiin yrityskohtaista sekundääristä markkinatietoa, josta muodostettiin markkina-aluetietoa ja laskettiin markkinaosuuksia ja kasvulukuja. Toimeksiantaja tulee hyödyntämään työtä uuden strategiansa luomisessa. Markkina-analyysia yritys tulee käyttämään sellaisenaan operatiivisessa toiminnassa ja strategiatyössä.
Urheilukauppa on selvästi kärsinyt kahdesta heikosta talvesta. Skandinaviassa kaupat ovat pystyneet tekemään maltillista kasvua, mutta Keski-Euroopassa kaupat eivät ole pystyneet kasvamaan. Toimeksiantajan kilpailijat ovat pystyneet kasvamaan niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Urheilukaupan tulevaisuuteen tulee eniten vaikuttamaan talouden muutokset sekä sääolosuhteet.