Tunnetta peliin! Tunnekasvatusprojekti Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön pojille
Mäkelä, Linda (2010)
Mäkelä, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066552
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066552
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä Kalliolan Nuoret ry:n Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön kanssa. Opinnäytetyöni aiheena on nuorten sosioemotionaalinen vahvistaminen tunnekasvatusmenetelmien avulla sukupuolisensitiivisessä pienryhmätoiminnassa. Työn tarkoituksena on tukea Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön asiakkaina olevien 13-15 –vuotiaiden poikien tunnetaitoja siten, että heidän sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset taitonsa kehittyisivät. Tunnekasvatusmenetelmien avulla pyrin myös vähentämään murrosikäisillä yleistä ”acting out” -reagointitapaa eli epäsosiaalista itsensä ilmaisun ja käyttäytymisen mallia. Tavoitteenani on myös ohjatun ja tavoitteellisen tunnekasvatuksen lisääminen poikatyön parissa, sillä se jää usein poikien kanssa tehtävässä työssä vähemmälle huomiolle.
Tunnekasvatusmenetelmät ovat tunteiden tunnistamiseen, sanoittamiseen ja ilmaisuun ohjaavaa valvottua tekemistä, joiden avulla yksilö, tässä tapauksessa nuori oppii uusia toimintamalleja ja selviytymiskeinoja. Niillä voidaan vaikuttaa yksilön minäkuvan, itsetunnon, vuorovaikutustaitojen, moraalin sekä empatiakyvyn muodostumiseen teemoittelemalla harjoitteet jotakin tiettyä tarkoitusta varten. Keskeisiä käsitteitä ja tunnekasvatukseen liittyviä tekijöitä ovat työssäni tunnetaidot sekä niiden kehittyminen, pienryhmätoiminta sekä sen mahdollisuudet tunnekasvatuksen kenttänä, turvallisen ryhmän kehittyminen sekä ohjaajan merkitys tunnekasvatuksessa. Lisäksi työssäni korostuu sukupuolisensitiivisyys sekä monikulttuurisuus.
Opinnäytetyötäni varten perehdyin tunteita, tunnetaitoja, sosiaalista vahvistamista, vuorovaikutusta, nuoruutta, murrosikää, sukupuolisensitiivisyyttä, monikulttuurisuutta sekä sosiaalista nuorisotyötä käsittelevään kirjallisuuteen. Lisäksi olen lukenut erilaisia oppaita turvallisen ryhmän synnystä sekä ohjaajan merkityksestä kasvattajana. Näistä aiheista koostuu pääosin myös työni viitekehys.
Tavoitteisiin päästäkseni, järjestin kolmen päivän mittaisen tunnekasvatusleirin, johon osallistui viisi (5) Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön asiakkaana olevaa 13-15 –vuotiasta poikaa. Näin lyhyen ajan perusteella on mahdotonta arvioida osallistujien tunnetaitojen kehittymistä, mutta havaintojeni ja saamani palautteen perusteella voin kuitenkin arvoida projektin onnistuneen. Nuoret osallistuivat harjoitteisiin innokkaasti ja kertoivat harjoitteiden jälkeen syntyneissä keskusteluissa omista kokemuksistaan ja mielipiteistään avoimesti. Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön ohjaaja jatkaa tunnekasvatustoimintaa poikatyössä.
Leirillä käyttämistäni menetelmistä saadun palautteen pohjalta sekä havaintojeni perusteella suunnittelin ja toteutin materiaalipaketin tunnekasvatuksen käytöstä nuorisotyössä. Sen tarkoituksena on innostaa ohjaajia tunnekasvatusmenetelmien käyttöön omassa toiminnassaan.
Tunnekasvatusmenetelmät ovat tunteiden tunnistamiseen, sanoittamiseen ja ilmaisuun ohjaavaa valvottua tekemistä, joiden avulla yksilö, tässä tapauksessa nuori oppii uusia toimintamalleja ja selviytymiskeinoja. Niillä voidaan vaikuttaa yksilön minäkuvan, itsetunnon, vuorovaikutustaitojen, moraalin sekä empatiakyvyn muodostumiseen teemoittelemalla harjoitteet jotakin tiettyä tarkoitusta varten. Keskeisiä käsitteitä ja tunnekasvatukseen liittyviä tekijöitä ovat työssäni tunnetaidot sekä niiden kehittyminen, pienryhmätoiminta sekä sen mahdollisuudet tunnekasvatuksen kenttänä, turvallisen ryhmän kehittyminen sekä ohjaajan merkitys tunnekasvatuksessa. Lisäksi työssäni korostuu sukupuolisensitiivisyys sekä monikulttuurisuus.
Opinnäytetyötäni varten perehdyin tunteita, tunnetaitoja, sosiaalista vahvistamista, vuorovaikutusta, nuoruutta, murrosikää, sukupuolisensitiivisyyttä, monikulttuurisuutta sekä sosiaalista nuorisotyötä käsittelevään kirjallisuuteen. Lisäksi olen lukenut erilaisia oppaita turvallisen ryhmän synnystä sekä ohjaajan merkityksestä kasvattajana. Näistä aiheista koostuu pääosin myös työni viitekehys.
Tavoitteisiin päästäkseni, järjestin kolmen päivän mittaisen tunnekasvatusleirin, johon osallistui viisi (5) Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön asiakkaana olevaa 13-15 –vuotiasta poikaa. Näin lyhyen ajan perusteella on mahdotonta arvioida osallistujien tunnetaitojen kehittymistä, mutta havaintojeni ja saamani palautteen perusteella voin kuitenkin arvoida projektin onnistuneen. Nuoret osallistuivat harjoitteisiin innokkaasti ja kertoivat harjoitteiden jälkeen syntyneissä keskusteluissa omista kokemuksistaan ja mielipiteistään avoimesti. Itä-Pasilan sosiaalisen nuorisotyön ohjaaja jatkaa tunnekasvatustoimintaa poikatyössä.
Leirillä käyttämistäni menetelmistä saadun palautteen pohjalta sekä havaintojeni perusteella suunnittelin ja toteutin materiaalipaketin tunnekasvatuksen käytöstä nuorisotyössä. Sen tarkoituksena on innostaa ohjaajia tunnekasvatusmenetelmien käyttöön omassa toiminnassaan.