Kehittämisympäristönä vankila: Helsingin vankilan Päihteettömän tukiosaston arviointi ja kehittäminen
Tapola, Laura (2011)
Tapola, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käynnistää Helsingin vankilan Päihteettömän tukiosaston kehittämisprosessi sekä kuvata prosessin etenemistä. Päihteetön tukiosasto eli PTO on päihdekuntoutusosasto, jonka toimintaan kuuluu kuntouttava vankityö, päihdekuntoutusryhmät sekä vertaistukeen perustuva toiminta.
Viimeisen vuosikymmenen aikana rikosseuraamusala on kokonaisuudessaan ollut muutoksen kohteena. Vuonna 2006 voimaantulleen vankeuslain tavoitteena oli tehdä vankeusrangaistuksesta prosessi, jossa otetaan entistä paremmin huomioon vankien kuntoutustarpeet. Rikosseuraamusalan ohjelmatyönlinjausten mukaan käytössä olevien toimintaohjelmien tulisi olla akkreditoituja, jotta kuntoutuksen laatua ja vaikuttavuutta voitaisiin luotettavasti arvioida.
Rikosseuraamusalan muutosten ja PTO:n työryhmän jäsenten keskuudessa vallinneen tyytymättömyyden vuoksi oli osaston kehittämisprosessin käynnistäminen ajankohtainen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Päihteetöntä tukiosastoa osana vankeinhoitoa ja Helsingin vankilaa. Vaikka päätavoitteena oli osaston toiminnan kehittäminen, on toimintaa mahdotonta arvioida irrallaan sen toimintaympäristöstä.
Kehittävä työntutkimus ja ekspansiivinen oppiminen ovat opinnäytetyössä sekä teoreettisena viitekehyksenä että metodologisena ohjenuorana. Vankeinhoidon kuntouttavan työn teoreettiset lähtökohdat ovat niin ikään tiivis osa opinnäytetyötä. Kehittävä työntutkimus yhdistää tutkimuksen, käytännön kehittämistyön ja koulutuksen. Kehittävä työntutkimus ei anna ulkoapäin valmiita ratkaisuja, vaan kannustaa työntekijöitä oman työskentelynsä tarkkailuun. Päihteettömän tukiosaston työntekijät olivatkin kehittämisprosessissa aktiivisina toimijoina. Päihteettömän tukiosaston työryhmän jäsenet osallistuivat kahteen kehittämispäivään, joista saatu materiaali nivoutui opinnäytetyön keskeisimmäksi aineistoksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti hyödyntäen kehittävän työntutkimuksen sekä ekspansiivisen oppimisien teorioita.
Päihteettömän tukiosaston kehittämisprosessi osoittautui menestyksekkääksi. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen osaston toiminnan kehittämistä on jatkettu ja kehittämispäivillä tehdyt suunnitelmat on pantu täytäntöön.
Viimeisen vuosikymmenen aikana rikosseuraamusala on kokonaisuudessaan ollut muutoksen kohteena. Vuonna 2006 voimaantulleen vankeuslain tavoitteena oli tehdä vankeusrangaistuksesta prosessi, jossa otetaan entistä paremmin huomioon vankien kuntoutustarpeet. Rikosseuraamusalan ohjelmatyönlinjausten mukaan käytössä olevien toimintaohjelmien tulisi olla akkreditoituja, jotta kuntoutuksen laatua ja vaikuttavuutta voitaisiin luotettavasti arvioida.
Rikosseuraamusalan muutosten ja PTO:n työryhmän jäsenten keskuudessa vallinneen tyytymättömyyden vuoksi oli osaston kehittämisprosessin käynnistäminen ajankohtainen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Päihteetöntä tukiosastoa osana vankeinhoitoa ja Helsingin vankilaa. Vaikka päätavoitteena oli osaston toiminnan kehittäminen, on toimintaa mahdotonta arvioida irrallaan sen toimintaympäristöstä.
Kehittävä työntutkimus ja ekspansiivinen oppiminen ovat opinnäytetyössä sekä teoreettisena viitekehyksenä että metodologisena ohjenuorana. Vankeinhoidon kuntouttavan työn teoreettiset lähtökohdat ovat niin ikään tiivis osa opinnäytetyötä. Kehittävä työntutkimus yhdistää tutkimuksen, käytännön kehittämistyön ja koulutuksen. Kehittävä työntutkimus ei anna ulkoapäin valmiita ratkaisuja, vaan kannustaa työntekijöitä oman työskentelynsä tarkkailuun. Päihteettömän tukiosaston työntekijät olivatkin kehittämisprosessissa aktiivisina toimijoina. Päihteettömän tukiosaston työryhmän jäsenet osallistuivat kahteen kehittämispäivään, joista saatu materiaali nivoutui opinnäytetyön keskeisimmäksi aineistoksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti hyödyntäen kehittävän työntutkimuksen sekä ekspansiivisen oppimisien teorioita.
Päihteettömän tukiosaston kehittämisprosessi osoittautui menestyksekkääksi. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen osaston toiminnan kehittämistä on jatkettu ja kehittämispäivillä tehdyt suunnitelmat on pantu täytäntöön.