Sammatin palvelukoti Kaisankallion hoitotyön kirjaamisen kehittäminen
Mäkeläinen, Mitra; Nieminen, Eila (2009)
Mäkeläinen, Mitra
Nieminen, Eila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112623
Tiivistelmä
Sammatin palvelukoti Kaisankallion hoitotyön kirjaamisen kehittäminen
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää hoitotyön kirjaamista palvelukoti Kaisankalliossa. Projekti oli osa Tavis‐hanketta, jossa olivat mukana Vihdin ja Sammatin kunnat sekä Lohjan Laurea-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön suunnittelua sähköisessä potilaskertomuksessa uudistava tutkimus‐ ja kehittämisprojekti (Tavis) alkoi keväällä 2006 ja sen tarkoituksena oli juurruttamisen menetelmää käyttäen kehittää hoidon suunnittelua ja luokittelevaa kirjaamista yhteistyössä osallistuvien organisaatioiden kanssa. Tavoitteena oli kehittää osallistuvien terveydenhuollon organisaatioidenja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyönä hoitotyön kirjaamista kansallisen mallin suuntaisesti.
Tavis‐hankkeeen Sammatin työryhmään kuuluivat kaksi Laurean sairaanhoidon opiskelijaa ja Kaisankallion kaksi hoitajaa sekä esimies, joka toimi resurssien antajana. Työryhmän tavoitteena oli tukea työyhteisöä muutoksen toteuttamisessa ja tuoda uutta teoreettista tietoa sähköisestä, rakenteisesta kirjaamisesta ja hoitotyön suunnittelusta työyhteisölle.
Muutosta toteutettiin juurruttamisen menetelmällä. Nykyinen toimintakäytäntö, hiljainen tieto kerättiin teemahaastattelulla, joka litteroitiin ja siitä tehtiin prosessikaavio sisällönanalyysia
apuna käyttäen. Sen perusteella työyhteisö valitsi kehittämisen kohteeksi sähköisen hoitotyön suunnitelman laatimisen hoitotyön prosessin vaiheiden mukaisesti asiakaslähtöisesti hoitokertomukseen. Toiminnan tarkoituksena on yhtenäistää kirjaamista hoitokertomukseen, joka helpottaa asiakkaan hoitotietojen hakemista sekä toteuttaa laadittua hoitotyön suunnitelmaa. Työyhteisölle tuotiin uutta teoriatietoa sähköisestä kirjaamisesta, kirjaamista koskevasta lainsäädännöstä sekä yksilövastuisesta hoitotyöstä.
Uudessa toimintamallissa käytetään tietojen kirjaamiseen muistiapuna lomaketta uuden asiakkaan tullessa Kaisankallioon. Tiedot kirjataan Pegasoksessa olevaan hoitokertomukseen, jossa ovat tulotilanne, hoidon suunnittelu, hoidon toteutus ja hoidon arviointi sekä hoidon yhteenveto. Uudessa toimintamallissa pyritään edistämään hoitotyön kirjaamista yhtenäisemmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Omahoitaja laatii hoitotyön suunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa ja toteutuksesta vastaa hoitohenkilökunta ja asiakas.
Työyhteisö arvioi kehittämistoimintaa valmiilla arviointilomakkeella hoitotyön kirjaamisen kehittämisestä.
Työyhteisö koki osallistuneensa kirjaamisen kehittämiseen ja uuden toimintamallin hyödyttävän omaa toimintaansa paljon ja jonkin verran. Työryhmä on edistänyt työyhteisön hoitotyön kirjaamista ja parantanut sen sujuvuutta sekä tuonut uusia kirjaamis‐ideoita työyhteisölle paljon ja jonkin verran. Työryhmä arvioi omaa toimintaansa SWOT‐analyysin avulla seminaaripäivillä.
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää hoitotyön kirjaamista palvelukoti Kaisankalliossa. Projekti oli osa Tavis‐hanketta, jossa olivat mukana Vihdin ja Sammatin kunnat sekä Lohjan Laurea-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön suunnittelua sähköisessä potilaskertomuksessa uudistava tutkimus‐ ja kehittämisprojekti (Tavis) alkoi keväällä 2006 ja sen tarkoituksena oli juurruttamisen menetelmää käyttäen kehittää hoidon suunnittelua ja luokittelevaa kirjaamista yhteistyössä osallistuvien organisaatioiden kanssa. Tavoitteena oli kehittää osallistuvien terveydenhuollon organisaatioidenja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyönä hoitotyön kirjaamista kansallisen mallin suuntaisesti.
Tavis‐hankkeeen Sammatin työryhmään kuuluivat kaksi Laurean sairaanhoidon opiskelijaa ja Kaisankallion kaksi hoitajaa sekä esimies, joka toimi resurssien antajana. Työryhmän tavoitteena oli tukea työyhteisöä muutoksen toteuttamisessa ja tuoda uutta teoreettista tietoa sähköisestä, rakenteisesta kirjaamisesta ja hoitotyön suunnittelusta työyhteisölle.
Muutosta toteutettiin juurruttamisen menetelmällä. Nykyinen toimintakäytäntö, hiljainen tieto kerättiin teemahaastattelulla, joka litteroitiin ja siitä tehtiin prosessikaavio sisällönanalyysia
apuna käyttäen. Sen perusteella työyhteisö valitsi kehittämisen kohteeksi sähköisen hoitotyön suunnitelman laatimisen hoitotyön prosessin vaiheiden mukaisesti asiakaslähtöisesti hoitokertomukseen. Toiminnan tarkoituksena on yhtenäistää kirjaamista hoitokertomukseen, joka helpottaa asiakkaan hoitotietojen hakemista sekä toteuttaa laadittua hoitotyön suunnitelmaa. Työyhteisölle tuotiin uutta teoriatietoa sähköisestä kirjaamisesta, kirjaamista koskevasta lainsäädännöstä sekä yksilövastuisesta hoitotyöstä.
Uudessa toimintamallissa käytetään tietojen kirjaamiseen muistiapuna lomaketta uuden asiakkaan tullessa Kaisankallioon. Tiedot kirjataan Pegasoksessa olevaan hoitokertomukseen, jossa ovat tulotilanne, hoidon suunnittelu, hoidon toteutus ja hoidon arviointi sekä hoidon yhteenveto. Uudessa toimintamallissa pyritään edistämään hoitotyön kirjaamista yhtenäisemmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Omahoitaja laatii hoitotyön suunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa ja toteutuksesta vastaa hoitohenkilökunta ja asiakas.
Työyhteisö arvioi kehittämistoimintaa valmiilla arviointilomakkeella hoitotyön kirjaamisen kehittämisestä.
Työyhteisö koki osallistuneensa kirjaamisen kehittämiseen ja uuden toimintamallin hyödyttävän omaa toimintaansa paljon ja jonkin verran. Työryhmä on edistänyt työyhteisön hoitotyön kirjaamista ja parantanut sen sujuvuutta sekä tuonut uusia kirjaamis‐ideoita työyhteisölle paljon ja jonkin verran. Työryhmä arvioi omaa toimintaansa SWOT‐analyysin avulla seminaaripäivillä.