Tavaranvastaanoton kehittäminen : case: K-rauta Lahti
Laaksonen, Jarno (2009)
Laaksonen, Jarno
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132718
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aihealueena on tavaranvastaanoton toiminta kaupallisessa yrityksessä. Työn tarkoituksena on kehittää case-yrityksen tavaranvastaanoton toimintaa, jolla on keskeinen asema yrityksen toiminnassa. Kehitysehdotukset on laadittu oman havainnoinnin sekä case-yrityksessä tehtyjen haastattelujen pohjalta.
Varastoinnin merkitys yrityksissä on hyvin keskeinen. Varastointi lisää yrityksen kykyä vastata asiakkaiden tarpeisiin ja hyvin toimiva varastointi lisää tehokkuutta. Lisäksi se parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyötyön alussa käsitellään teoriapohja varastoinnille, tavaran vastaanotolle ja sen kehittämiselle. Toisessa osassa teoriaa sovelletaan case-yritykseen, joka on rauta- ja rakennustarvikkeiden yleisvähittäiskauppaa harjoittava K-rauta Lahti. Tavaranvastaanoton toiminnassa havaittuihin ongelmiin haetaan kehitysehdotuksia työn loppuosassa.
Työssä löydetyt tulokset ovat pääasiassa tavaranvastaanoton toimintaa parantavia seikkoja. Näihin lukeutuvat esimerkiksi tilaa vievien trukkilatauspisteiden siirtäminen ja täsmätoimitusten saapumisajan tarkentaminen. Tavaranvastaanoton kannalta merkittävin ongelma on asiakkaiden merkkitilaukset, jotka jäävät liian pitkäksi aikaa säilytettäväksi tavaranvastaanottoon, koska asiakkaat eivät nouda niitä ajallaan. Toimiva tavaranvastaanotto tehostaa koko kaupan toimintaa ja auttaa pitämään tuotteet oikeilla paikoillaan.
Varastoinnin merkitys yrityksissä on hyvin keskeinen. Varastointi lisää yrityksen kykyä vastata asiakkaiden tarpeisiin ja hyvin toimiva varastointi lisää tehokkuutta. Lisäksi se parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyötyön alussa käsitellään teoriapohja varastoinnille, tavaran vastaanotolle ja sen kehittämiselle. Toisessa osassa teoriaa sovelletaan case-yritykseen, joka on rauta- ja rakennustarvikkeiden yleisvähittäiskauppaa harjoittava K-rauta Lahti. Tavaranvastaanoton toiminnassa havaittuihin ongelmiin haetaan kehitysehdotuksia työn loppuosassa.
Työssä löydetyt tulokset ovat pääasiassa tavaranvastaanoton toimintaa parantavia seikkoja. Näihin lukeutuvat esimerkiksi tilaa vievien trukkilatauspisteiden siirtäminen ja täsmätoimitusten saapumisajan tarkentaminen. Tavaranvastaanoton kannalta merkittävin ongelma on asiakkaiden merkkitilaukset, jotka jäävät liian pitkäksi aikaa säilytettäväksi tavaranvastaanottoon, koska asiakkaat eivät nouda niitä ajallaan. Toimiva tavaranvastaanotto tehostaa koko kaupan toimintaa ja auttaa pitämään tuotteet oikeilla paikoillaan.