Tarinoita suomalaisten huippunaisuimareiden uintiuran lopettamisen syistä : Voisiko naisten uintiuria pidentää?
Toiviainen, Suvi (2011)
Toiviainen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096833
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus suomalaisten huipputason naisui-mareiden uintiuran lopettamisen syistä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää huipulla uineiden naisuimareiden kokemuksia uintiuransa päättämisestä ja siihen vaikut-taneista tapahtumista, tekijöistä ja henkilöistä. Tutkimuksessa on myös selvitetty naisuimareiden ideoita siitä, miten uimareiden ura voitaisiin saada jatkumaan pi-dempään. Suomalaisen huippu-uinnin kehittämisen kannalta on tärkeää saada tie-toa siitä, miten uimarin uraa voisi pidentää, jotta hän ehtisi saavuttaa oman mak-simaalisen urheilijan potentiaalinsa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista eli kerronalista tutkimusmenetelmää. Entiset uimarit kirjoittivat tarinan uintiuransa loppuvaiheista ja uintiuran päättämisestä. Tutkimukseen osallistui kuusi naista, jotka ovat joko kansallisen tason huippu-uimareita tai kansainvälisellä tasolla kilpailleita urheilijoita, jotka osallistuivat tutkimukseen vapaaehtoisesti. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tulokset toivat esille opiskelun ja uintiuran yhdistämisen hankaluu-den, joka ilmeni suurimmassa osassa tarinoita. Opintojen ja uintiuran lisäksi uima-rin on myös tehtävä töitä itsensä elättämiseksi, joka koettiin liian monimutkaiseksi. Tarinoista ilmeni myös, että valmennukselliset vaikeudet olivat osasyy urheilu-uran lopettamiselle. Valmentajan vaihdos ja vaikeudet kommunikoinnissa oman valmentajan kanssa vaikuttivat tulosten heikentymiseen, mikä vähensi motivaatiota jatkaa urheilijan uraa. Myös loukkaantumiset ja psyykkiset tekijät vaikuttivat uintiuran päättämiseen. Kehittämisideoita antoi puolet vastanneista ja heidän mie-lestään tärkeimpiä kehitettäviä asioita ovat uimarin tukeminen opintojen ja uinnin yhdistämisessä sekä psyykkisen valmennuksen kehittäminen.
Tutkimustulosten perusteella olisi tärkeä kehittää niitä tukijärjestelmiä, jotka tu-kevat urheilevaa opiskelijaa. Psyykkisen valmennuksen kehittäminen nousi myös esiin. Valmentajien kanssa käydyt keskustelut uran vaikeuksista saattavat olla puutteellisia ja uimari ei välttämättä saa tarvitsemaansa kannustusta uran vaikeina hetkinä. Myös uimarin lähipiirin tuki on tärkeä tekijä silloin, kun ura on vaaka-laudalla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista eli kerronalista tutkimusmenetelmää. Entiset uimarit kirjoittivat tarinan uintiuransa loppuvaiheista ja uintiuran päättämisestä. Tutkimukseen osallistui kuusi naista, jotka ovat joko kansallisen tason huippu-uimareita tai kansainvälisellä tasolla kilpailleita urheilijoita, jotka osallistuivat tutkimukseen vapaaehtoisesti. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tulokset toivat esille opiskelun ja uintiuran yhdistämisen hankaluu-den, joka ilmeni suurimmassa osassa tarinoita. Opintojen ja uintiuran lisäksi uima-rin on myös tehtävä töitä itsensä elättämiseksi, joka koettiin liian monimutkaiseksi. Tarinoista ilmeni myös, että valmennukselliset vaikeudet olivat osasyy urheilu-uran lopettamiselle. Valmentajan vaihdos ja vaikeudet kommunikoinnissa oman valmentajan kanssa vaikuttivat tulosten heikentymiseen, mikä vähensi motivaatiota jatkaa urheilijan uraa. Myös loukkaantumiset ja psyykkiset tekijät vaikuttivat uintiuran päättämiseen. Kehittämisideoita antoi puolet vastanneista ja heidän mie-lestään tärkeimpiä kehitettäviä asioita ovat uimarin tukeminen opintojen ja uinnin yhdistämisessä sekä psyykkisen valmennuksen kehittäminen.
Tutkimustulosten perusteella olisi tärkeä kehittää niitä tukijärjestelmiä, jotka tu-kevat urheilevaa opiskelijaa. Psyykkisen valmennuksen kehittäminen nousi myös esiin. Valmentajien kanssa käydyt keskustelut uran vaikeuksista saattavat olla puutteellisia ja uimari ei välttämättä saa tarvitsemaansa kannustusta uran vaikeina hetkinä. Myös uimarin lähipiirin tuki on tärkeä tekijä silloin, kun ura on vaaka-laudalla.