Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Käyttäjätiedon ja kilpailija-analyysin hyödyntäminen tuotekehityksessä : Case: Yritys X

Rantala, Suvi (2011)

 
Avaa tiedosto
Rantala_Suvi.pdf (398.0Kt)
Lataukset: 


Rantala, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274988
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee käyttäjätiedon ja kilpailija-analyysin hyödyntämistä tuotekehityksessä. Työn aihe on lähtöisin case-yrityksen, Yritys X:n tarpeesta saada apua tuotekehityksen alkuvaiheisiin eli markkinoiden ja käyttäjien tutkimiseen. Yrityksen tarkoituksena on kehittää uusi asentotyyny markkinoille.

Tutkimuksen päätarkoitus on kartoittaa tietoja asentotyynyistä terveydenalan asiantuntijoilta ja tuotteen potentiaalisilta käyttäjiltä. Tavoitteena on ottaa selvää haastateltavien mielipiteistä koskien asentotyynyjen tarpeellisuutta ja tuotteen esteettisiä vaatimuksia. Käyttäjätiedon lisäksi kartoitetaan Yritys X:n kilpailijat ja niiden tuotteet.

Tuotekehityksessä on tärkeää huomioida asiakkaiden tarpeet ja sen vuoksi käyttäjätiedon hyödyntäminen tuotekehityksessä on elintärkeää. Käyttäjätiedon hankinnassa voidaan käyttää seuraavia menetelmiä: haastattelut, havainnointi, käyttäjien osallistuminen tuotekehitysprosessiin, käytettävyystutkimukset ja ergonomiatutkimukset. Tässä työssä käytetään laadullisen tutkimuksen haastattelua. Työn teoriaosuudessa syvennytään edellä mainittuihin menetelmiin ja tuotekehityksen vaiheisiin sekä siihen miten tuotekehityksestä tulee onnistunut.

Tutkimuksen empiirinen osuus sisältää case-yritykselle tehdyt kartoitukset. Kilpailijakartoituksessa etsittiin Internetistä kilpailijoita ja jokaisesta tehtiin kooste. Toinen kartoitus tehtiin kvalitatiivisella syvähaastattelulla, joita tehtiin yhteensä kymmenen; viisi terveydenalan asiantuntijaa ja viisi tuotteen potentiaalista käyttäjää.

Tutkimustuloksia ei voida julkaista yleisesti, koska tulokset sisältävät sellaisia tietoja, joita ei voida jakaa kaikille. Kilpailija-analyyseistä ja tarvekartoituksista saadut tiedot eivät saa joutua kilpailijoiden käytettäväksi. Ainoastaan tutkimuksen toimeksiantaja, Yritys X voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tuotekehityksessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste