Verohallinnon sähköisten henkilöasiakaspalveluiden käyttö ja tunnettavuus
Jurva, Tia (2009)
Jurva, Tia
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112638
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verohallinnon sähköisiä palveluita, ja niistä palveluista tarkemmin käsitellään henkilöasiakkaiden palveluita. Tavoitteena on selvittää verohallinnon tarjoamia sähköisten asiointipalveluiden käyttöä ja käytön esteitä sekä tunnettavuutta Päijät-Hämeen alueella.
Teoriaosuudessa käsitellään sähköistä asiointia, sähköiseen asiointiin liittyvää lainsäädäntöä, verohallinnon organisaatiota ja sen asiakkaita sekä verohallinnon tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja henkilöasiakkaille.
Opinnäytetyön empiiristä osuutta varten tehtiin kysely Päijät-Hämeen alueella asuville henkilöille. Kyselyn avulla kerättiin tietoa vastaajien asemasta, tavoista asioida verotoimiston kanssa sekä verohallinnon sähköisten asiointipalveluiden tunnettavuutta ja käyttöä. Lisäksi selvitettiin verohallinnon sähköisten asiointipalveluiden käytön esteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisin käytetty verohallinnon sähköinen asiointipalvelu on verokortti verkossa. Tulokset osoittivat myös, että suurimmat esteet sähköisten asiointipalvelujen käytölle ovat ennakkoasenteet ja tiedon puute tarjolla olevista palveluista.
Teoriaosuudessa käsitellään sähköistä asiointia, sähköiseen asiointiin liittyvää lainsäädäntöä, verohallinnon organisaatiota ja sen asiakkaita sekä verohallinnon tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja henkilöasiakkaille.
Opinnäytetyön empiiristä osuutta varten tehtiin kysely Päijät-Hämeen alueella asuville henkilöille. Kyselyn avulla kerättiin tietoa vastaajien asemasta, tavoista asioida verotoimiston kanssa sekä verohallinnon sähköisten asiointipalveluiden tunnettavuutta ja käyttöä. Lisäksi selvitettiin verohallinnon sähköisten asiointipalveluiden käytön esteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisin käytetty verohallinnon sähköinen asiointipalvelu on verokortti verkossa. Tulokset osoittivat myös, että suurimmat esteet sähköisten asiointipalvelujen käytölle ovat ennakkoasenteet ja tiedon puute tarjolla olevista palveluista.