Oppimisympäristön luominen Second Life -virtuaalimaailmassa
Suomalainen, Jarkko (2009)
Suomalainen, Jarkko
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122664
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kesällä 2008 Koulutuskeskus Salpaukselle luodun virtuaalisen oppimisympäristön rakentamista Second Life-maailmaan ja kertoo myös yleisesti Second Lifen ominaisuuksista sekä mahdollisuuksista. Työ on case-painotteinen, joten valtaosa tekstistä käsittelee projektin etenemistä ja Päijät-Häme Edu Islandin luomista. Projekti on kuvattu case-osiossa kahdessa eri osassa, joista ensimmäinen käsittelee suunnitteluvaihetta ja toinen luontivaihetta. Työn tarkoitus on antaa sen lukijalle tarvittavat tiedot oman virtuaaliympäristön luomiseen Second Lifessä ja välttämään suurimpia ongelmakohtia.
Työn ensimmäinen osa käsittelee yleisesti Second Lifeä ja sen tuomia mahdollisuuksia koulutuksessa ja työelämässä. Osiossa käydään myös läpi Second Lifen historiaa ja joitakin tulevaisuuden näkymiä.
Case-osio kuvaa kuinka virtuaalinen oppimisympäristö rakentui vaihe vaiheelta projektin aikana. Ensimmäisessä case-osiossa käydään läpi työryhmän suunnittelemaa saaren kaavoitusta ja kuinka kaavapiirros eli projektin aikana. Kaavaan suunniteltujen eri toimijoiden rakennusten sijainnit ja Lahden yleiset tuntomerkit käydään lävitse. Osiossa kerrotaan miten projektiryhmä suunnitteli avattarilla liikkumisen saarella ja miten tilat rakennettaisiin liikkumisen helpottamiseksi.
Case-osion toisessa osassa kerrotaan, kuinka käyttäjä voi luoda avatteren itselleen ja mitä hän voi sillä tehdä. Saaren ostamisen ongelmakohdat käydään läpi ja myös kuinka käyttäjä voi muokata omaa saartaan. Varsinaiseen rakentamiseen liittyvät ongelmat ja niiden ratkaisut käydään tässä läpi, kuten myös rakennusten ja tavaroiden. Lopuksi kerrotaan, mitä pitää ottaa huomioon luotaessa erilaisia toimintoja Second Lifeen scripejä käyttämällä.
Työn ensimmäinen osa käsittelee yleisesti Second Lifeä ja sen tuomia mahdollisuuksia koulutuksessa ja työelämässä. Osiossa käydään myös läpi Second Lifen historiaa ja joitakin tulevaisuuden näkymiä.
Case-osio kuvaa kuinka virtuaalinen oppimisympäristö rakentui vaihe vaiheelta projektin aikana. Ensimmäisessä case-osiossa käydään läpi työryhmän suunnittelemaa saaren kaavoitusta ja kuinka kaavapiirros eli projektin aikana. Kaavaan suunniteltujen eri toimijoiden rakennusten sijainnit ja Lahden yleiset tuntomerkit käydään lävitse. Osiossa kerrotaan miten projektiryhmä suunnitteli avattarilla liikkumisen saarella ja miten tilat rakennettaisiin liikkumisen helpottamiseksi.
Case-osion toisessa osassa kerrotaan, kuinka käyttäjä voi luoda avatteren itselleen ja mitä hän voi sillä tehdä. Saaren ostamisen ongelmakohdat käydään läpi ja myös kuinka käyttäjä voi muokata omaa saartaan. Varsinaiseen rakentamiseen liittyvät ongelmat ja niiden ratkaisut käydään tässä läpi, kuten myös rakennusten ja tavaroiden. Lopuksi kerrotaan, mitä pitää ottaa huomioon luotaessa erilaisia toimintoja Second Lifeen scripejä käyttämällä.