EKOLOGISUUS SISUSTUSSUUNNITTELUSSA : Haastattelututkimus Joensuun alueen ammattisuunnittelijoille
Pekkinen, Henna (2011)
Pekkinen, Henna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168054
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään sisustussuunnittelun ekologisuuteen haastattelu-tutkimuksen keinoin. Työhön on koottu myös teoreettista tietoa ekorakentamisesta kirjallisuuskatsauksen avulla. Aiheen ajankohtaisuuden lisäksi ekologisuus nähdään nykyään vastuullisen sisustussuunnittelun osa-alueena. Ekologisuuden painottaminen suunnittelutyössä on suositeltavaa aina kun se on mahdollista.
Haastattelut tehtiin Joensuun talousalueella helmi-maaliskuussa 2011. Haastateltavat olivat alueella ammatissaan toimivat sisustussuunnittelijat, sisustusarkkitehdit ja arkkitehdit (SAFA).
Haastattelujen tulosten mukaan ekologisen suunnittelun suurimmat haasteet ovat tuotteiden korkea hinta, vaihteleva laatu ja epävarma saatavuus. Myös saatavilla olevan tiedon määrä ja laatu sekä alan koulutus koettiin nykyisellään riittämättömäksi. Tiukat määräykset vaikeuttavat myös ekotuotteiden käyttöä.
Tulevaisuudessa kannattanee ekotuotantoa edistää viranomaiskeinoin niin, että sen kilpailu markkinoista vastaavan teollisen tuotannon kanssa helpottuu. Ekologisten tuotteiden tulee vastata markkinoiden vaatimuksia. Myös tuotteiden visuaalisen ilmeen pitäisi olla kuluttajien odotusten mukainen.
Haastattelut tehtiin Joensuun talousalueella helmi-maaliskuussa 2011. Haastateltavat olivat alueella ammatissaan toimivat sisustussuunnittelijat, sisustusarkkitehdit ja arkkitehdit (SAFA).
Haastattelujen tulosten mukaan ekologisen suunnittelun suurimmat haasteet ovat tuotteiden korkea hinta, vaihteleva laatu ja epävarma saatavuus. Myös saatavilla olevan tiedon määrä ja laatu sekä alan koulutus koettiin nykyisellään riittämättömäksi. Tiukat määräykset vaikeuttavat myös ekotuotteiden käyttöä.
Tulevaisuudessa kannattanee ekotuotantoa edistää viranomaiskeinoin niin, että sen kilpailu markkinoista vastaavan teollisen tuotannon kanssa helpottuu. Ekologisten tuotteiden tulee vastata markkinoiden vaatimuksia. Myös tuotteiden visuaalisen ilmeen pitäisi olla kuluttajien odotusten mukainen.