Markkinointiviestintään integroidun sisäisen viestinnän kehittäminen - Case Funky Lady Oy
Poikulainen, Ia (2011)
Poikulainen, Ia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066405
Tiivistelmä
Sisäisen viestinnän merkitys yrityksille on suuri, ja vain onnistuneella sisäisellä viestinnällä voidaan varmistaa ulkoisen viestinnän onnistuminen. Sisäinen viestintä luo työpaikoille yhteisöllisyyttä ja motivoi, sen avulla saatetaan henkilöstö tietoisiksi markkinoinnin toimenpiteistä sekä tiedotetaan toimialan näkymistä. Yritykset voivat palkata tiedottajan hoitamaan sisäistä viestintää, mutta monesti sisäistä viestintää hoidetaan oman toimen ohessa. Viestintä kuuluukin kaikille johtoryhmän jäsenistä rivityöntekijöihin ja kausiapulaisiin. Sisäiselle viestinnälle on hyvä olla suunnitelma, mutta on myös syytä jättää tilaa luonnolliselle kommunikaatiolle.
Funky Lady Oy on viisi myymälää käsittävä suomalainen alusvaatteiden erikoisliike, joka on lähtenyt liikkeelle vuonna 1992 perustetusta Fredrikinkadun liikkeestä. Yrityksessä ei ole tähän mennessä ollut ohjeistusta sisäiseen viestintään. Myymälöitä on kuitenkin perustettu lisää ja työntekijämäärät ovat kasvaneet, joten sisäisen viestinnän ohjeistukselle olisi tarvetta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Funky Lady Oy:n sisäisen viestinnän prosesseja sekä esittää kehitysehdotuksia. Tavoitteena on luoda suunnitelma, jonka mukaan sisäistä viestintää voidaan jatkossa toteuttaa.
Case – osuudessa on hyödynnetty opinnäytetyön tekijän omaa havainnointia, jonka lisäksi työhön on haastateltu Funky Lady Oy:n omistajaa sekä kuutta työntekijää. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että edellytykset sisäisen viestinnän toimivuudelle ovat olemassa. Yhteishenki työntekijöiden keskuudessa on hyvä, ja myös omistajan kanssa on helppo keskustella. Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin sen mukaan, kuinka kukin henkilöstöstä jaksaa tai muistaa toisia informoida. Suurin kehitysehdotus opinnäytetyössä on sisäisen viestinnän kalenteri, josta ilmenevät viikkotasolla markkinoinnin toimenpiteet, koulutukset sekä ostotapahtumat ja muut henkilökunnan tietoisuuteen saatettavat tapahtumat. Suurin osa näistä asioista on tiedossa jo etukäteen, mutta kalenteria voidaan päivittää myös vuoden aikana. Muut kehitysehdotukset liittyvät vastuun jakamiseen sekä viestinnän raportoinnin seuraamiseen.
Funky Lady Oy on viisi myymälää käsittävä suomalainen alusvaatteiden erikoisliike, joka on lähtenyt liikkeelle vuonna 1992 perustetusta Fredrikinkadun liikkeestä. Yrityksessä ei ole tähän mennessä ollut ohjeistusta sisäiseen viestintään. Myymälöitä on kuitenkin perustettu lisää ja työntekijämäärät ovat kasvaneet, joten sisäisen viestinnän ohjeistukselle olisi tarvetta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Funky Lady Oy:n sisäisen viestinnän prosesseja sekä esittää kehitysehdotuksia. Tavoitteena on luoda suunnitelma, jonka mukaan sisäistä viestintää voidaan jatkossa toteuttaa.
Case – osuudessa on hyödynnetty opinnäytetyön tekijän omaa havainnointia, jonka lisäksi työhön on haastateltu Funky Lady Oy:n omistajaa sekä kuutta työntekijää. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että edellytykset sisäisen viestinnän toimivuudelle ovat olemassa. Yhteishenki työntekijöiden keskuudessa on hyvä, ja myös omistajan kanssa on helppo keskustella. Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin sen mukaan, kuinka kukin henkilöstöstä jaksaa tai muistaa toisia informoida. Suurin kehitysehdotus opinnäytetyössä on sisäisen viestinnän kalenteri, josta ilmenevät viikkotasolla markkinoinnin toimenpiteet, koulutukset sekä ostotapahtumat ja muut henkilökunnan tietoisuuteen saatettavat tapahtumat. Suurin osa näistä asioista on tiedossa jo etukäteen, mutta kalenteria voidaan päivittää myös vuoden aikana. Muut kehitysehdotukset liittyvät vastuun jakamiseen sekä viestinnän raportoinnin seuraamiseen.