Turvallisuuden kehittämishanke Hakarinteen peruskoulussa
Piirainen, Ilkka; Anis, Daniel (2011)
Piirainen, Ilkka
Anis, Daniel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheeksi on valittu turvallisuuden kehittämishanke Hakarinteen peruskoulussa. Opinnäytetyön projektiryhmä työskentelee turvallisuusalalla esimiestehtävissä, yhteenlaskettu työkokemus alalta 29 vuotta, ja esimiestehtävissä yhteensä 20 vuotta. Opinnäytetyöstä on sovittu Hakarinteen koulun rehtorin kanssa, sekä opinnäytetyön osia varten on haettu tutkimuslupa Raaseporin kaupungin opetuspäälliköltä.
Opinnäytetyön taustalla ovat Jokelan ja Kauhajoen kouluampumistapaukset ja niiden herättämä yhteiskunnallisen huomion keskittyminen näihin vakaviin tapahtumiin. Projektiryhmän tavoitteena oli täydentää Hakarinteen koulun turvallisuussuunnitelmaa, siten että se ottaisi huomioon myös kouluampumistapaukset. Tähän tuli myös selkeä pyyntö opinnäytetyön tilaajalta.
Työ on toteutettu portfolio muodossa. Tuotoksena syntyi kolme kansiota, joista yksi palautetaan Hakarinteen koululle, toisessa selvitetään projektin eri vaiheita ja opiskelijoiden oppimisprosessia ja kolmas sisältää teoriaosuuden, joka palautetaan Laurea ammattikorkeakouluun julkaistavaksi.
Kouluampumisia on käsitelty laajasti eri medioissa sekä koti- että ulkomailla kuluneiden kahden vuosikymmenen aikana. Suoranaista toimintaohjetta kouluampumistilanteita varten ei ole valmiina oppilaitoksia varten. Toistaiseksi kirjallisuuslähteistä löytyvät ohjeistukset käsittelevät ennaltaehkäisevää toimintaa ja jälkihoitoa.
Hakarinteen peruskoulun turvallisuussuunnitelmaan haluttiin ennen kaikkea toimintamalli mahdollisen kouluampumistapauksen varalta. Ennaltaehkäisy ja jälkihoito rajattiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyön taustalla ovat Jokelan ja Kauhajoen kouluampumistapaukset ja niiden herättämä yhteiskunnallisen huomion keskittyminen näihin vakaviin tapahtumiin. Projektiryhmän tavoitteena oli täydentää Hakarinteen koulun turvallisuussuunnitelmaa, siten että se ottaisi huomioon myös kouluampumistapaukset. Tähän tuli myös selkeä pyyntö opinnäytetyön tilaajalta.
Työ on toteutettu portfolio muodossa. Tuotoksena syntyi kolme kansiota, joista yksi palautetaan Hakarinteen koululle, toisessa selvitetään projektin eri vaiheita ja opiskelijoiden oppimisprosessia ja kolmas sisältää teoriaosuuden, joka palautetaan Laurea ammattikorkeakouluun julkaistavaksi.
Kouluampumisia on käsitelty laajasti eri medioissa sekä koti- että ulkomailla kuluneiden kahden vuosikymmenen aikana. Suoranaista toimintaohjetta kouluampumistilanteita varten ei ole valmiina oppilaitoksia varten. Toistaiseksi kirjallisuuslähteistä löytyvät ohjeistukset käsittelevät ennaltaehkäisevää toimintaa ja jälkihoitoa.
Hakarinteen peruskoulun turvallisuussuunnitelmaan haluttiin ennen kaikkea toimintamalli mahdollisen kouluampumistapauksen varalta. Ennaltaehkäisy ja jälkihoito rajattiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.