How can the Business Intelligence system be developed at YIT?
Tervala, Jaakko (2011)
Tervala, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137854
Tiivistelmä
Miten Business Intelligence -järjestelmää voidaan kehittää YIT:llä?
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa YIT Konsernissa käytössä olevaa Business Intelligence (BI) -raportointijärjestelmää. Parannettavaa on etsitty tiedon laadun, käytettävyyden ja sisällöllisten ominaisuuksien osa-alueilta. Tavoitteeseen on pyritty YIT:n työntekijöille laaditulla kyselyllä ja tutkimalla järjestelmän mahdollisuuksia yleisesti.
Kysely toteutettiin sähköpostitse käyttäen kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin 60:lle järjestelmän aktiiviselle käyttäjälle 500 aktiivisen käyttäjän kokonaismäärästä. Otanta koostui talouden ja johtotason henkilöistä, jotka jakautuvat käyttäjäryhmässä johtotason käyttäjiin, prosessin omistajiin, avainkäyttäjiin ja loppukäyttäjiin. Kyselyyn vastasi 14 käyttäjää 60:stä.
Tutkimus osoitti että järjestelmän parannuksille on tarvetta. Järjestelmän suorituskyky pitäisi olla tehokkaampi, raporttivalikoima pitäisi olla laajempi sekä graafinen ulkoasu ja käyttöliittymän yksityiskohtien puutokset vaatisivat tarkastelua paremman käytettävyyden kannalta. Näitä perusasioita kehittämällä koko järjestelmän käyttöä pystyttäisiin parantamaan.
Esille tulleista puutteista huolimatta käyttäjät odottavat paljon uudelta raportointijärjestelmältä tulevaisuudessa. Kyselyssä tuli esille, että järjestelmä on laajasti käytössä ja se on tärkeä järjestelmä raportointiin, suunnitteluun ja analysointiin kaikilla tasoilla ja toimialoilla YIT:n organisaatiossa. Paremman järjestelmän rakentaminen olisi syytä aloittaa tavoitteista ja edetä parantamalla yksityiskohtia esille tulleiden kehityskohteiden osalta. Tässä tutkimuksessa käyttäjien ideat ja huomiot on analysoitu ja esitelty antamaan kehitykselle oikea suunta tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa YIT Konsernissa käytössä olevaa Business Intelligence (BI) -raportointijärjestelmää. Parannettavaa on etsitty tiedon laadun, käytettävyyden ja sisällöllisten ominaisuuksien osa-alueilta. Tavoitteeseen on pyritty YIT:n työntekijöille laaditulla kyselyllä ja tutkimalla järjestelmän mahdollisuuksia yleisesti.
Kysely toteutettiin sähköpostitse käyttäen kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin 60:lle järjestelmän aktiiviselle käyttäjälle 500 aktiivisen käyttäjän kokonaismäärästä. Otanta koostui talouden ja johtotason henkilöistä, jotka jakautuvat käyttäjäryhmässä johtotason käyttäjiin, prosessin omistajiin, avainkäyttäjiin ja loppukäyttäjiin. Kyselyyn vastasi 14 käyttäjää 60:stä.
Tutkimus osoitti että järjestelmän parannuksille on tarvetta. Järjestelmän suorituskyky pitäisi olla tehokkaampi, raporttivalikoima pitäisi olla laajempi sekä graafinen ulkoasu ja käyttöliittymän yksityiskohtien puutokset vaatisivat tarkastelua paremman käytettävyyden kannalta. Näitä perusasioita kehittämällä koko järjestelmän käyttöä pystyttäisiin parantamaan.
Esille tulleista puutteista huolimatta käyttäjät odottavat paljon uudelta raportointijärjestelmältä tulevaisuudessa. Kyselyssä tuli esille, että järjestelmä on laajasti käytössä ja se on tärkeä järjestelmä raportointiin, suunnitteluun ja analysointiin kaikilla tasoilla ja toimialoilla YIT:n organisaatiossa. Paremman järjestelmän rakentaminen olisi syytä aloittaa tavoitteista ja edetä parantamalla yksityiskohtia esille tulleiden kehityskohteiden osalta. Tässä tutkimuksessa käyttäjien ideat ja huomiot on analysoitu ja esitelty antamaan kehitykselle oikea suunta tulevaisuudessa.