Viestintäkanavien ja tarpeiden kartoitus
Saikkonen, Ahti (2011)
Saikkonen, Ahti
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188437
Tiivistelmä
Sopivien viestintäkanavien löytäminen ja niiden tehokas käyttö ovat tärkeitä asioita jokaiselle palveluitaan tarjoavalle toimijalle. Yritys tarvitsee toimivat viestintäkanavat, joiden avulla kohderyhmälle saadaan viestitettyä haluttu sanoma tehokkaasti. Tämän lisäksi sanoman täytyy olla sellainen, joka kiinnostaa kohderyhmää.
Työssä selvitettiin Joensuun seudun pienkiinteistön omistajien seuraamia viestintäkanavia rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvissä asioissa sekä heidän neuvontatarpeitaan. Näiden tietojen avulla toimeksiantaja voi valita oikeita kanavia oikeanlaisen viestin lähettämiseen tälle kohderyhmälle.
Työ toteutettiin kirjekyselynä, joka jaettiin kaikkiaan 200 omakoti- ja paritaloasujalle Joensuun kaupungin ympäristöön. Kyselylomakkeet jaettiin suoraan postilaatikoihin Penttilän, Karsikon, Kanervalan, Hukanhaudan, Niinivaaran ja Noljakan kaupunginosissa. Tutkimukseksi valittiin kvantitatiivinen kirjekysely, koska haluttiin saada selville suuren joukon mielipiteet.
Kyselyyn saatiin 79 vastausta, eli vastausprosentiksi muodostui 39,5. Valtaosa vastaajista oli iäkkäitä omakotitalon omistajia, jotka olivat selvästi neuvonnan tarpeessa monessa eri rakentamiseen liittyvässä asiassa. Aihe, josta eniten haluttiin tietoa, oli energiatehokkuuden parantaminen rakentamisessa. Toinen vastaajien mielestä neuvontaa kaipaava aihe on home- ja kosteusvaurioiden ehkäiseminen. Vastaajien eniten seuraamat rakentamista ja remontointia käsittelevät mediat olivat rakennusalan lehdet, televisio ja sanomalehti Karjalainen.
Työssä selvitettiin Joensuun seudun pienkiinteistön omistajien seuraamia viestintäkanavia rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvissä asioissa sekä heidän neuvontatarpeitaan. Näiden tietojen avulla toimeksiantaja voi valita oikeita kanavia oikeanlaisen viestin lähettämiseen tälle kohderyhmälle.
Työ toteutettiin kirjekyselynä, joka jaettiin kaikkiaan 200 omakoti- ja paritaloasujalle Joensuun kaupungin ympäristöön. Kyselylomakkeet jaettiin suoraan postilaatikoihin Penttilän, Karsikon, Kanervalan, Hukanhaudan, Niinivaaran ja Noljakan kaupunginosissa. Tutkimukseksi valittiin kvantitatiivinen kirjekysely, koska haluttiin saada selville suuren joukon mielipiteet.
Kyselyyn saatiin 79 vastausta, eli vastausprosentiksi muodostui 39,5. Valtaosa vastaajista oli iäkkäitä omakotitalon omistajia, jotka olivat selvästi neuvonnan tarpeessa monessa eri rakentamiseen liittyvässä asiassa. Aihe, josta eniten haluttiin tietoa, oli energiatehokkuuden parantaminen rakentamisessa. Toinen vastaajien mielestä neuvontaa kaipaava aihe on home- ja kosteusvaurioiden ehkäiseminen. Vastaajien eniten seuraamat rakentamista ja remontointia käsittelevät mediat olivat rakennusalan lehdet, televisio ja sanomalehti Karjalainen.